A Tesla pénzügyi konstrukcióira érdemes figyelni. Most éppen egy félkész, tesztelés alatt álló és eleve kockázatof funkció után fognak komoly pénzeket beszedni.


Elon Musk megítéléséről egész estéket lehet végigvitatkozni baráti társaságokban, de az biztos, hogy remek üzletember. Valahogyan víz felett tart olyan cégeket, amiknek még pont 1-2-5 év kell ahhoz, hogy önfenntartóvá váljanak. Aztán egyszer csak átbillen és jövedelmezővé válik a cég.

Musk legújabb ötlete azonban még azoknak is meredek lehet, akik figyelemmel kísérik az üzletember különböző lépéseit. A Tesla rendelkezik egy olyan rendszerrel és szolgáltatással, amelyet Full Self-Drivingnak (FSD) azaz teljes önvezető képességnek hívnak. A félreértések elkerülése végett ez egy fantázianév. Az iparági sztenderd szerint a négyes szintű önvezetés azt jelenti, hogy a vezetőnek nem kell figyelnie arra, hogy mit csinál az autó, illetve nem kell készen állnia a beavatkozásra. Az ötös szint pedig olyan járműveknek van fenntartva, amelyekben csak dísznek van kormánykerék.

A Tesla októberben kiadott FSD szoftvere, amelyet csak a béta tesztelők érthettek el önállóságot mutat, de a felhasználók leginkább ijesztőnek írták le. Ez részben abból fakad, hogy sofőrként nem szoktuk meg, hogy nem mi irányítjuk az autót. Részben pedig abból, hogy béta állapotú, azaz lényegében kész, de potenciális hibákat tartalmazó programról van szó.

Még kész sincs, de már drágult

Az FSD kezdetben egy kétezer dolláros opció volt, az elkészüléshez közeledve azonban az ára felugrott tízezer dollárra. Erre találta ki Musk azt, hogy előfizetéses rendszerben is be lehessen fizetni az önvezetésre 2021-től. Havi száz dollárért a megfelelő Teslák tulajdonosai együtt várhatnak arra, hogy egyszer csak elérhetővé váljon a funkció az ő autójukban is.

(Fotó: Tesla Owners Club Belgium CC-BY)

Más kérdés, hogy ha elérhetővé válik is, akkor is kettes szintű autonóm vezetésre lesz képes a Jalopnik autós szakportál szerint. És hogy mit jelent a kettes szint? Az intelligens rendszer vezeti az autót, gyorsít, lassít, kormányoz, a sofőrnek nem kell törődnie az autó vezetésével, ugyanakkor készen kell állnia arra, hogy bármikor átvegye az irányítást a rendszertől. A nagy lépést a hármas szint jelenti majd, amely már megengedi a sofőrnek, hogy filmet nézzen vagy olvasson vezetés közben, mert nem elvárás, hogy a normális emberi reakcióidő alatt be tudjon avatkozni.

Az FSD, amire havi száz dollárért elő lehet fizetni jövőre, a legveszélyesebb állapota a technológiának. Már önállónak tűnik, de valójában nem az. Az ember figyelme pedig hajlamos elkalandozni, ha úgy érzi, hogy nincs szükség a feszült figyelemre. Ugye, hogy forradalmi. A vásárlók fizethetnek valamiért, ami ugyan csúcstechnológia, de egyben rendkívül kockázatos is.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá 1 hozzászólás

  1. Gabor Simon 2020.12.26

    Aki érti mit jelent a szoftver iparban az iteratív fejlesztés, vagy csak nyitott arra, hogy mögé nézzen dolgoknak, érdemes pl. ezt a friss videót is (december 26) megnéznie
    https://youtu.be/B_nlDjmROT8

    A cikkben linkelt 1. kiadás és az általam linkelt 8. frissítés között csupán 2 hónap telt el. Heti 1 frissítés. Körülbelül 20-30 iteráció, azaz nagyjából 6 hónap múlva gyakorlatilag 4es szintű lesz az FSD, és az egész világot meg fogja változtatni, örökre.

Vélemény, hozzászólás?