Noha még nem ért véget teljesen az év, kijelenthetjük, hogy idén is bukott el számtalan startup. Kétrészes cikkünkben 2017 tanulságos csődjeiből válogatunk.

csod-2794420_1280
Fotó: Pixabay.com

A Beepi (bezárt 2017 februárjában) elsőre jó és könnyen kivitelezhető ötletnek tűnt: közösségi autóbontó és autókereskedés. A szokásos csatornák (márkakereskedők, használt cuccok piaca) kikapcsolásával a folyamat olcsóbb lett, és a cég jól működő ügyfélszolgálatot is kiépített. Csúcspontján 650 millió dollárra értékelték, köszönhetően az olyan befektetőknek, mint a Yuri Milner, Comerica, Redpoint, Sherpa Capital vagy a Fabrica Grinda. A prioritásokat azonban nem sikerült jól belőni – egy volt alkalmazott szerint a Beepi fénykorában havonta 7 millió dollárt tapsolt el, nem sokkal a vége előtt viszont 300 emberéből kétszázat el is kellett bocsátania, mielőtt megpróbálták eladni a fair.com-nak.

A HomeHero (bezárt 2017 februárjában) otthoni idősgondozásra vállalkozott, bár orvosi ellátásra nem. A CEO, Kyle Hill szerint a cég azon vesztette el magát és vált „ócska munkaerőkölcsönzővé,” hogy a rossz felekkel szerződött. Összesen 23 millió dollárt sikerült gyűjteni az otthoni ápolókat ügyfeleikkel összehozó hálózatra, a végső cél pedig az lett volna, hogy biztosítókkal együttműködve vigyék le a kezelés költségeit és csökkentsék a kórházba kerülés esélyét, de ez sem jött össze.

Az online árverésekre specializálódott Auctionata szintén februárban húzta le a rolót, miután nem tudta fedezni a költségeit. A műtárgy-árverések glamúrját kiterjeszteni a netre a szakma régi rábrándja, hiszen nagyságrendekkel nagyobb közönséget és magasabb árakat hozna, a korai próbálkozások viszont rendre elbuktak a döcögős sávszélességen és más akadályokon. Bezárása előtt az Auctionata még összeállt a Paddle8 cégével, ami 2011-es alapítása óta 44 millió dollár szedett be a befektetőktől.

A Quixey (bezárt 2017 májusában) mobilalkalmazásokhoz fejlesztett keresőt, ami az egyes appokhoz kapcsolt tartalmakat. Pályafutása csúcsán 600 milliónál is többre taksálták, külön digitális asszistenst is ki akart hozni, nehézsúlyú versenytársai, az Apple és a Google végül azonban legyűrték, de még a hasonló bizniszben utazó startup, a Viv is (ezt egyébként később a Samsung vásárolta fel). Nagy vívmánya állítólag az volt, hogy a keresési eredményekből személyre szabott kattintásokkal egyből továbbléphettünk a közelben tartózkodó facebookos ismerőseinkhez, vagy kedvenc Spotify playlistjeinkez.

Az egykor igen népszerű közösségi mobilapp, a Yik Yak 2017 májusában ment csődbe. Előnye, az anonimitás hozta magával az összes várható nehézséget is, a trolloktól az illegális tartalmat feltöltő vicces kedvű felhasználókig, ez pedig a rendes usereket is elűzte. 2016 végére a letöltések száma 76 százalékkal csökkent a 2015-ös hasonló időszakhoz képest, és a cég kezdett megválni az alkalmazottaitól. A Crunchbase szerint 2013-as alapítása óta 73,4 millió dollárnyi befektetést gyűjtött be, és fénykorában, 2014-ben majdnem 400 millióra értékelték.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?