Bezárja a Twitter a kevesebb, mint egy éve vásárolt Scroll nevű szolgáltatást.

(Fotó: Jun CC-BY-SA)

Egy startup vége többnyire nem érdemel hírt. Kevés olyan, nem fintech jellegű induló cég van, aminek a kapcsán érdemes elgondolkodni. A Scroll egyike ezeknek a kivételeknek.

A céget egy egyszerű ötlet megvalósítására alapították: olyan előfizetéses rendszert kínált a felhasználóknak, ami ugyan nem egy teljes értékű újság előfizetés, de kényelmesebbé teszi a cikkek fogyasztását, mintha egyszerűen megnyitják azokat. A Scroll előfizetők reklámok és adatgyűjtő szkriptek betöltése nélkül olvashatták a cikkeket. A csomagban legalább két tucatnyi újság volt így elérhető.

A Scroll kínált értéket a kiadóknak, akik megtarthatták a saját előfizetési rendszereiket úgy, hogy az előfizetni nem kívánó, de a reklámmentességet kérő felhasználók után némi aprópénzhez jutottak. És kínált értéket az olvasóknak is, mert a cikkek gyorsabban töltődtek be és nem voltak idegesítő reklámok. Tette mindezt úgy, hogy a kiadóknak nem kellett valamelyik nagy és nehezen megbízható – például Facebook – netes céggel leszerződniük.

A Twitter a startup megvásárlása után csak pár hónapot várt. A héten bejelentette, hogy az indulóban lévő Twitter Blue szolgáltatáson belül lesz elérhető a reklámmentes magazinolvasás lehetősége is. Ezzel az a baj, hogy eddig a Scroll használatához nem kellett Twitter felhasználónak lenni. Illetve, hogy nincs garancia arra, hogy a Twitter Blue minden országban egyszerre indul el.

A startup eltűnéséhez kötődő pénzügyi kérdés pedig az, hogy milyen csomagajánlattal működő előfizetéses modelleket lehet a sajtóra építeni. Az egyes lapokra való előfizetésen túl vannak még lehetőségek. Ezekben azonban a kiadók nem feltétlenül lesznek partnerek, ha olyan cégektől érkeznek, amik fejlesztés helyett téblábolással töltötték az elmúlt éveket (például a Twitter), vagy egyszer már hazudtak egy nagyot a sajtónak (például a Facebook).


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?