Négy lépésben eldönthetjük, hogy egy fintech megérdemli-e a bizalmunkat. Ha viszont valamelyik hibázik, ne akarjunk mindenáron meggyőzni magunkat.

(Fotó: Terry Johnston CC-BY)

Nem minden előadás volt olyan hosszan összefoglalható az idei Internet Hungary 2019 konferencia fintech szekciójában, mint azok, amiket eddig ismertettünk. Fáykiss Péter, az MNB digitalizációs igazgatóságának elnöke nagyon tömören foglalta össze, hogyan kell eldönteni, hogy bízunk-e egy fintechben.

Előadását azzal kezdte, hogy a felmérések szerint sok olyan felhasználó van, aki csak valamilyen kényelmetlenség miatt nem digitálisan intézi az ügyeit. Illetve, hogy egy globális felmérés szerint a hitelintézetekbe vetett bizalom erősebb, mint, amit az emberek az egészségügyi szolgáltatók felé éreznek. Az átlagos válaszadó kormányba vetett bizalma pedig fele annak, amit a bankjával szemben érez.

A bizalom megőrzésében a szabályozónak is van feladata. Az előadás folytatása is erre utat. Fáykiss először azt a négy szempontot sorolta fel, amit el kell bírálni, mielőtt megbízunk egy fintechben.

  1. Ellenőrizni kell kivel szerződünk. Például Revolut ügyfélként valójában egy Lloyds számla tulajdonosai lehetünk, ha korábban regisztráltunk, akkor egy e-money szolgáltatóval állunk szerződéses viszonyban.
  2. Ellenőrizni kell az MNB által üzemeltetett intézménykeresőben. Ebben szerepelnek a passporting által Magyarországon szolgáltató cégek is.
  3. Ezen a ponton érdemes megkérdezni az ismerőseinket is, van-e valakinek tapasztalata a szóban forgó céggel.
  4. Ha a fentiek egyike sem hoz riasztó jeleket, akkor először egy kisebb összeggel ki lehet próbálni a szolgáltatót.

A szakértő azzal folytatta, hogy amennyiben a teszt nem jól sül el, akkor a panaszút betartásával kell intézni a folytatást. Először a szolgáltatónak kell jelezni a problémát. Ha ők nem tudják megoldani, akkor az MNB-nél lehet panaszt tenni. (Így még kiköthetünk a Pénzügyi Békéltető Testület előtt.) A nemzeti bank vagy kivizsgálja vagy ha határon átnyúló szolgáltatóról van szó, akkor a panaszt továbbítja a megfelelő felügyelő hatósághoz, ami lefolytatja a vizsgálatot.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?