Átlagosan fél évente olvasunk új elméleteket arról, hogyan rágta be magát a piacba ennyire mélyre a világ legcsúnyább felhasználói felületű célprogramja.

(Fotó: Travis Wise CC-BY)

A pénzügyi világ egyik nagy, megfejtésre váró kérdése, hogy a Bloomberg Terminalért miért fizetnek ki vagyonokat. Ez az a speciális információs rendszer – és a hozzá tartozó PC és színes billentyűzet – amiből a pénzügyi adatokon túl az épp tengeren lévő hajók rakományán át mindent meg lehet tudni. A Terminalt a nyolcvanas években dobta piacra a Bloomberg, és nem tud annyit emelni az árán, illetve nem tud annyi Bloomberg-gyilkos szolgáltatás elindulni, hogy ne legyen egy egészségesen nagy szelete a piacból.

Átlagosan évi két elemző fut neki annak megfejtésének, hogy miért nem sikerül ezt a szeletet jobban csökkenteni a konkurenseknek. Most épp a Financial Times-ban jelent meg egy elemzés a Galytix adatplatform operatív vezetőjétől, Rupak Ghosétól. Ez a szolgáltatás versenytársa a Terminalnak, ezért érdemes elolvasni a cikket.

Az első érv rögtön olyan, amit nem szoktak felvetni azok, akik a termékek összehasonlítása felől nézik a piacot. Ghose szerint a Terminal 9 százalékkal megnövelt áron is kisebb költség, mint akár egy bróker bérköltsége és juttatásai.

Ghose végül pár pontra szűkítette le azt, hogy miért nem győzték le egyelőre a Bloomberget.

  • A felületet bár ómódinak tűnik, de a felhasználók szeretik. Ráadásul világszínvonalú ügyfélszolgálat jár a különböző infomációs szolgáltatáshoz.
  • Nem éri meg lecserélni, mert ez a de facto szabvány. Olyan kockázatot jelent a szolgáltatás lecserélése, amit az így megspórolható pénz nem indokol.
  • Márka. A Bloomberg Terminal a pénzügyi szolgáltatások Ferrarija vagy Teslája. Státusszimbólum, még a back office-ban is.
  • A Terminál beépített csevegőszolgáltatása hasznos szakmai hálózatot is jelent. Önmagában nem lenne elég megindokolni az árát, de plusz egy tényezőnek erős ez a hálózat.
  • A Bloomberg sales nem próbálja különböző árazási stratégiákkal elkábítani az ügyfeleket. Helyette a termék előnyeit ecsetelik. Még azokat az előnyöket és funkciókat is, amelyeket a kutya se használ.
  • Végül pedig zárt, nem nyilvános cégként a Bloomberg kártyáiba nem lehet belelátni, emiatt nehéz velük versenyezni. Miközben a cég nyugodtan építhet hosszútávon megtérülő szolgáltatásokat.
  • Az igazgató arra is felhívja a figyelmet, hogy nem jellemző, hogy egy szenior Bloomberg menedzser lelépjen a cégtől, hogy egy Terminal-gyilkos szolgáltatást építsen. Aki megpróbálta, az belebukott. Ghose szerint egy dolog lehet veszélyes a Bloomberg üzletére a bull market vége. Ha a cégek nagyon nekilátnak spórolni, és ezt hosszú távon teszik, az megnyirbálhatja a Bloomberg profitját és ezzel együtt az innovációs potenciálját is.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?