Két év múlva a taxik válhatnak automatává, tíz év múlva pedig az autókereskedések is bezárhatnak. Egy amerikai befeketető szerint karnyújtásnyira vagyunk a jövőtől.

Két év múlva a taxik válhatnak automatává, tíz év múlva pedig az autókereskedések is bezárhatnak, az önvezető autók ugyanis feleslegessé teszik a költséges autóvásárlást. Egy amerikai befeketető szerint már csupán karnyújtásnyira vagyunk a jövőtől.

Az amerikai autógyártók egyre gyorsabb ütemben licitálnak egymásra az önvezető autókkal kapcsolatos  ígéretekkel. Mark Fields, a Ford vezérigazgatója az elmúlt héten jelentette be, hogy 2021-re tömeggyártásban lesz a cég városokban használható önvezető autója. Hasonló terveket jelentett be a BMW és az önvezető autók kutatásával is foglalkozó Uber is. A Teslának már most vannak részben önvezető, de legalábbis a sáv tartásánál többet tudó autói (ez a gyártónak szinte csak egy szoftverfrissítésbe került), és a többi autógyártó is megfeszül, hogy minél hamarabb legyen autonóm kocsija.

Az egyetemi önvezető kocsik néha úgy néznek ki, mintha a Mad Maxből szöktek volna
Az egyetemi önvezető kocsik néha úgy néznek ki, mintha a Mad Maxből szöktek volna
(fotó: Wikimedia Commons)

Chris Dixon, az Andreessen Horowitz kockázati befektető vállalat egyik társtulajdonosa szerint az amerikai ipar a most hangoztatott terveknél jóval többre is képes – írja a Business Insider. A szakember úgy gondolja, hogy

két év múlva már mindenki sofőr nélküli taxikkal fog furikázni.

Dixon nem csak a szavak embere, első kézből veszi a tapasztalatait: az Andreessen Horowitznél végzett munkája miatt bele is lát több olyan startup fejlesztéseibe, amelyek az autonóm járművek technológiájával foglalkoznak.

Már házilag is lehet önvezető autót barkácsolni

Az egyik ezek közül a Comma.ai, amit az a George Hotz nevű hacker alapított, aki korábban a Sony Playstation 3 és az iPhone védelmének feltörésével vált híressé. Hotz az utóbbi időkben azzal szórakoztatta magát, hogy házilag épített önvezető autót a piacon fellelhető technológiák felhasználásval, a nagy autógyártók fejlesztéseihez képest filléres összegből. Majd amikor a saját kocsija már működött, céget is alapított.

A befektető szerint két ok miatt gyorsulhat fel az önvezető autók fejlesztése. Az egyik, hogy a mesterséges intelligencia technológiák nagyon gyorsan fejlődnek, a másik pedig, hogy az önvezető autó összerakásához szükséges hardver (számítógépek, kamerák, speciális szenzorok) is egyre olcsóbb. Magyarul: egyre olcsóbb vason fut egyre okosabb szoftver.

Hotz példája is Dixon elképzelését támasztja alá: a kétezres évek elején a Pentagon kísérletezős szárnya, a DARPA több önvezető autós versenyt is kiírt. Akkor szponzori pénzzel vastagon kitömött amerikai kutatóegyetemek indulhattak az amúgy ma már egyszerűnek tűnő versenyeken. Egy évtizeddel később az iPhone védelmét kijátszó hacker pedig már a saját garázsában barkácsolt sofőr nélküli kocsit.

Nvidia PX

Kétszáz dollárért olyan gépet kapsz, amit beépíthetsz az autódba, és olyan teljesítménnyel rendelkezik, mint egy tíz évvel ezelőtti szuperszámítógép. És futnak rajta a deep learning rendszerek – mondta Dixon a Business Insidernek. Számítási kapacitás pedig nagyon is kell az önvezető autókhoz, hiszen folyamatos gépi tanulással – ez a deep learning – alakítják ki a vezetési szokásaikat, vagyis tanulnak meg a forgalomban közlekedni.

Az építkezéshez szükséges kódok nagy részét egész egyszerűen le lehet tölteni az internetről. A Google például maga tette nyílt forráskódúvá a TensorFlow gépi tanulási rendszert. Ezeket felhasználva mindenki gyorsabban fejlesztheti a saját megoldásait.

Egyszerre tűnnek el a hagyományos autók a városokból

Dixon szerint az egyszerű vezetési feladatok hamarosan meg lesznek oldva, azaz a kocsik biztonságosan tudnak majd autópályán haladni vagy parkolni. Úgy gondolja, hogy két év múlva az autópályán töltött idő felét kell a vezetésre fordítani. A közeljővben aközött is lehet majd választani, hogy az Uber emberes autót küldjön-e, vagy elég egy robot.

Nagyobb problémát jelent a váratlan helyzetekkel járó városi vezetés, de a befektető szerint öt év múlva ezek is meg lesznek oldva. Mire pedig eddig elérünk, a szabályozás is készen lesz a robotokra. Az átmenet nem lesz folyamatos, egész városok fognak váltani a vezető nélküli kocsikra – hangzik Dixon látnoki víziója. Ez pedig a várostervezést is befolyásolja, hiszen keveseb parkolóra lesz szükség.

Az önvezető autó ugyanis olyan lesz, mint a T-model vagy az iPhone volt: teljesen megváltoztatja a világot. Dixon víziójában az szerepel, hogy tíz év múlva már seninek nem lesz saját kocsija, ugyanis nem lesz szükségünk rá. Az intelligens, önvezető autókból álló városi tömegközlekedési rendszerek könnyedén eljuttatnak majd minket bárhová, háztól házig, amikor arra szükség van. Saját járműre így maximum a gazdagoknak, a gyűjtőknek és azoknak lesz szüksége, akiknek a hobbija az autóversenyzés.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá 1 hozzászólás

  1. Vass Mihály 2016.08.27

    Hö hö,de nem nálunk.Tilcsák be.Nem érdekel hogyan.

Vélemény, hozzászólás?