Magyarországon elindul az Uber utódja, Amerikában viszont lassan elkezdi robotokra cserélni a sofőreit az Uber. Mi lesz még itt?

A magyar Taxify kocsik sárgák lesznek, mint a többi társaság taxijai
A magyar Taxify kocsik sárgák lesznek, mint a többi társaság taxijai
(fotó: Kārlis Dambrāns / Flickr CC-BY)

Délben indul Budapesten a Taxify szolgáltatás, ami az Uber kényelmét megszokott utasokat akarja megnyerni magának. A Taxify appjával rendelt kocsik minden szempontból taxinak számítanak: sárgák, van bennük taxaméter és a hatósági tarifákkal szállítják az utasokat. Egy kilométer megtétele 280 forintba kerül, 450 forint az alapdíj, egy perc várakozásért pedig 70 forintot számláznak ki.

Az app felülete azonban teljesen az Ubert idézi, csak egy-két apróságban tér el a felhasználói élmény. Kocsit két tappintással hívhatunk, az app kínál bankkártyás fizetést – de készpénzzel is lehet rendezni a számlát -, a sofőröket pedig becsillagozhatjuk majd az út végén.

Folyik az uberizáció

Az Uber hatása a fővárosi taxitársaságokon is meglátszik. Mára a legtöbbjüknek lett valamilyen appja, amivel többé-kevésbé kényelmesen kocsit lehet rendelni. A Sziget kezdetekor végigpróbáltuk az alkalmazásokat, amelyek közül egyik sem érte el az Uber app szintjét. Ahhoz képest viszont mindegyik előrelépést jelentett, amit az Uber megjelenése előtt kínáltak a taxitársaságok az interneten és az okostelefonokon.

Nem egy Uber app, de szemmel láthatólag dolgoztak vele
Nem egy Uber app, de szemmel láthatólag dolgoztak vele

A változás nem állt meg: az elektromos autókkal üzemelő Green Taxi jelentette be, hogy a Cellum mobilos bankkártyás fizetési megoldását építette be alkalmazásával. Az app nem vonja le megérkezéskor automatikusan a viteldíjat, hanem az utasnak kell leokéznia a tranzakciót. Ekkor dönthet úgy, hogy még borravalót is ad.

Vannak dolgok, amik nem változnak

A bankkártyás fizetés és az utat végigkövető app azért fontos az utasoknak, mert jelentősen csökkenti a csalások és átverések lehetőségét. A BKK a Sziget ideje alatt több olyan taxist is ellenőrzött, akik a fesztiválra szállítottak utasokat. A 82 vizsgálatból 59 alkalommal találtak szabálytalanságot. Ezek némelyike – például a drosztdíj megfizetése – olyan volt, amin az Uber-sofőrök is megbuktak volna, ám az ellenőrök találtak gyorsabban pörgő, nem hivatalos tarifával számoló taxiórákat is.

A Világgazdaság információi szerint nem csak a Sziget alatt rossz a helyzet. Május és július között az ellenőrzések durván kétharmadában találtak valami kifogásolhatót a BKK emberei.

Van, ami változik

Miközben Budapesten a taxis csalások és a változó minőségű appok a téma, Pittsburgben ebben a hónapban megkezdődik az Uber önvezető taxijainak tesztje. Az átalakított Volvo XC90-es kocsiknak egyelőre még lesz sofőrje, vagy legalábbis a sofőr helyére beültetik a kocsi bébiszitterét, aki beavatkozik, ha az automatika elromlik és nagy marhaságot akar csinálni.

A pittsburgi flotta az év végére száz autóból fog állni. A kezdeti időkben a robottaxival való utazásért nem kell fizetni. Az Uber alapítója, Travis Kalanick pedig azt várja a sofőr nélküli kocsiktól, hogy annyira lenyomják az utazás árát, hogy akár vidéki kiruccanásokra is megéri majd Uberrel menni.

Egy fontos kérdésre nincs válasz egyelőre: mi lesz a cég egymillió amerikai sofőrjével, illetve ha a technológia megjelenik a kamionokban is, akkor mivé kell átképezni az Egyesült Államok 3,5 millió kamionsofőrét.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?