Hisz a versenyben, örül, hogy a Simple és a Barion konkurenciája lehet, de győztesnek tartja magát az Auka nevű skandináv fizetési startup. Interjú.

Hisz a versenyben, örül, hogy a Simple és a Barion konkurenciája lehet, de győztesnek tartja magát az Auka nevű skandináv fizetési startup. Interjú.

(Fotó: Auka)

Márciusban köszönt be a magyar piacra az Auka nevű skandináv mobilfizetési megoldás azzal az ígérettel, hogy a hazai payment szolgáltatások konkurenciája lesz. A neten még egyelőre nem gyakran jönnek szembe az aukás felületek, inkább a szokott Simple by OTP, CIB, OTP és Barion fizetőoldalak tűnnek fel. Daniel Döderlein, a skandináv startup vezetője azonban gyakori vendég az országban. Egyik, az ország fintech helyzetéről készült nyilatkozata után emailben kérdeztük meg.

Daniel Döderlein (Forrás: Auka)

A tranzakciós szolgáltatás trükkös terület, egyszerre kell olcsóbbnak lenni a mostani megoldásoknál és profitábilisnak lenni. Mi erre az Auka megoldása?

Ha termékeket értékesítesz, akkor az ár és a fogyasztói élmény az egyetlen olyan megkülönböztető jegy, amellyel fogyasztókat nyerhetsz meg magadnak. A hagyományos kereskedelmi banki tevékenység valójában termékértékesítés, és azt látjuk, hogy a legtöbb standard szolgáltatás profitja a nullához tart. Szerintem a Revolut jó példa arra, hogy hogyan lehet megnyerni a fogyasztók szívét, miközben valójában meglehetősen átlagos banki termékeket adunk el.

Az Auka szerencsére rendelkezik egy saját termékkel és egy fogyasztói élménnyel foglalkozó csapattal, akik állandóan azon dolgoznak, hogy magas színtű fogyasztói élményeket kreáljanak. Másodszor, az Auka mobilfizetési szolgáltatásokat nyújt. Ez még nem szabvány termék, hiszen a mobilfizetési forradalom még éppen csak elkezdődött. Úgy látszik, hogy a skandináv országokban, az USA-ban és Ázsiában a mobilfizetési szolgáltatások iránti vágyak és szükségletek példa nélküli piaci sikerhez vezettek. Hisszük, hogy Európa is felfedezi ezeket, és szerelmes lesz az új generációs fizetési és kereskedelmi megoldásokba. Jelenleg mi vagyunk az Európa-bajnokok ezen a területen. Az elmúlt két évben a CFI Magazine a Legjobb Mobilfizetési Platform (Best Mobile Payment Platform 2017, 2018) díjat adományozta nekünk, s az elmúlt héten másodikok lettünk a PayTech 2018 díjazotti listáján. Ahogyan egyre több európai piac lép be a mobilfizetési körbe, mi mindent megteszünk azért, hogy díjazott megoldásainkat egyre több vállalkozáshoz és emberhez eljuttassuk.

A magyar piacon legalább két jól beágyazódott megoldás (Barion, Simple) van, a mindenütt jelenlévő online kártyás fizetés mellett. Hogy lehet belépni egy ilyen piacra?

A Barion egy jó pénztárca, de főleg kártya van mögötte. Az Auka forradalmasította a kártyás, de ami még fontosabb, a számla-alapú fizetéseket, amikor egy drámaian olcsóbb ökoszisztémát hozott létre. A kérdéseben szereplő megoldások nem rendelkeznek számos olyan lehetőséggel, amelyeket mi fejlesztettünk ki, és amelyekért díjakat kaptunk. Az a véleményem, hogy a verseny fantasztikusan jó dolog, ez hajtja előre az innovációt. Örülök, hogy ezekkel a rendszerekkel, a Simple-t is beleértve, versenyezhetünk. Az egyik legfontosabb különbség azonban az, hogy mi a bankokkal dolgozunk, nem pedig ellenükben.

Miben látja a fő eltérést a skandináv fizetési megoldások és a többi európai fintech között?

A fizetések ökoszisztémája bővül, és a fintech cégek beléptek az emberekért, vállalkozásokért és a bankok figyelméért folyó küzdelembe. Az elaprózottság a verseny és az innováció szempontjából jó dolog, hasznossága szempontjából azonban nem annyira nagyszerű. Az emberek egyszerűen csak fizetni akarnak, illetve meg akarják kapni a pénzüket. A skandináv sikerekből azt tanultuk, hogy a siker receptje az egyedi termékportfólióban, a terméktulajdonságokban és a piacra lépési stratégiában rejlik. Eddig ez mindenütt működött, ahol használtuk, és biztosak vagyunk benne, hogy az új piacokon is működik majd. Az Auka egy érett piacon szerzett tíz éves tapasztalatot hoz magával. Úgy véljük, hogy az újonnan belépőknek nehéz dolguk van, egészen egyszerűen azért, mert nekik nincs meg ez a tapasztalatuk. Ez nem teljesen fair, de olyan előny, amellyel nehéz felvenni a versenyt. A győztes formula előállításához idő kell – de nekünk ez már megvan:)

Több piacon már nagyban dolgoznak a PSD2-re épülő megoldásokon. Mit vár ettől kontinensszerte?

A PSD2 2019 szeptemberében minden EU-tagországba megérkezik. Szerintem jelentős elaprózódottságot és komplikációt fogunk majd tapasztalni, amelyek a különböző erősségű ügyfél-autentikációs módszerekből származnak. Úgyhogy a PSD2-re úgy tekinteni, mint a fintech cégek nagy felszabadítójára, szerintem naivitás. Kényszeríti majd a bankokat a nyitásra, és számos új megoldással találkozunk majd mind a bankok, mind a fintech cégek oldalán. Az Auka már készített PSD2 megoldásokat bankoknak, és fintech cégeknek is, akik ezeket kihasználhatják majd. Az a dolgunk, hogy biztos hátteret nyújtsunk a bankoknak, hogy csökkentsék a versenyből származó kockázatokat és egyidejűleg kihasználják a lehetőségeket. A mi platformunk egy bevált modellre épül, és biztosak vagyunk benne, hogy egyre több pénzintézet dolgozik majd velünk, amint hozzáigazítjuk az előírásokhoz.

Hol látja az Aukát öt éven belül?

Öt év múlva az Auka egész Európában még sikeresebb mobilfizetési és kereskedelmi rendszerek hátterét biztosítja majd. Lehetővé teszi az embereknek, hogy fizessenek és megkapják a pénzüket, építsék a vállalkozásukat. Az a jövőképünk, hogy digitalizáljuk a pénzt, így univerzálisan elérhetővé és hasznossá tesszük azt. Hamarosan beindulunk és úgy képzelem, hogy az egyik legnagyobb, ha ugyan nem a domináns piaci szereplő leszünk Európában.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?