Csökkent a fiatal fintechekre fordított pénz, a kicsit is sikeres cégeket viszont szívesen támogatják.

Csökkent a fiatal fintechekre fordított pénz, a kicsit is sikeres cégeket viszont szívesen támogatják.

Startupot indítani nehéz, most sem lett egyszerűbb
Startupot indítani nehéz, most sem lett egyszerűbb

Az ember először a saját szűrőit okolja amikor úgy tűnik, hogy rengeteg kis fintech startup mozgott a világban, de nagy hírek csak egy maroknyiról érkeznek. Biztos kell még egy hírforrás, ahol ezek az érdekes kicsik kommunikálnak? A Medici jelentése szerint azonban más a helyzet. Seed vagy angyal befektetői fázisból csak a startupok egy százaléka képes tovább nőni.

A jelentés szerint az elmúlt hét évben drasztikusan csökkent a korai fázisú befektetésekre szánt összeg. 2010. és 2017. között 57 százalékkal csökkent a seed jellegű befektetések átlagos összege. Tavaly egy átlagos seed kör 6,8 millió dollárral zárult, tavaly viszont már örülhetett, aki hárommillió dollárt kapott a cég továbbépítéséhez. A teljes, magvető támogatásokra kiosztott összeg 851 millió dollár volt 2017-ben a Medici számai szerint.

„(…) a legtöbb sikeres [startup], akiről hallottál már 2-3 éve dolgozik, mielőtt egyáltalán hírük menne. Ha abba a kis csoportba tartozol, amelyik sikerrel jár, akkor is valószínűleg már hét éve építesz egy céget, mielőtt nagy pézeket látnál”

– mondta Eric Kryski, a Bidali tárasalapítója és a Bullish Ventures igazgatója

A pénz azonban nem fogyott el teljesen. A későbbi befektetési körökben jelentősen nőttek az összegek. A 2010-ben jellemző késői befektetési körök átlagos 26 millió dollárja helyére 2017-re egy 1,5 milliárd dolláros átlag került. Ha valami sikeresnek tűnik, túlélte a Kryski által is emlegetett éveket, akkor már könnyen kap sok pénzt.

A túlélési statisztikák is érdekes dolgokat mutatnak. A seed fázist tízből egy startup éli túl, az első befektetési körnél már 40 százalék az életben maradási esély, a Series B-nél 25 százalék, a negyedik körnél pedig 5 százalék. Eddigre nem csak azt kell bemutatniuk a cégeknek, hogy az ötletük értelmes és fenntartható, hanem azt is, hogy képesek komoly profitot termelni.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?