Pénzt küldeni, hitelt igényelni, számlát nyitni és befektetni is lehet úgy, hogy az ember közelébe se megy a bankfióknak, csak egy böngészőt nyit.

Pénzt küldeni, hitelt igényelni, számlát nyitni és befektetni is lehet úgy, hogy az ember közelébe se megy a bankfióknak, csak egy böngészőt nyit.

bank sor
Nem kell, hogy ma is ilyen legyen a banki élmény
(fotó: Nationalmuseet / Flickr CC-BY-SA)

„Nem mi vagyunk az ellenség, csak kérdéseket teszünk fel” – kezdte a magyar fintech szféráról szóló előadását Lemák Gábor, a Fintech Grouptól. Ez a mondat pedig, különösen ha egy pénzügyi technológiai rendezvényen hangzik el, azt jelzi, hogy akadnak kibeszéletlen problémák a területen.

Lemák szerint az a fő probléma, hogy az alapvető banki műveletek semmit sem változtak az elmúlt negyven évben. Ha valaki a hetvenes években számlát akart nyitni, bement a bankba, várt, majd papírokat töltött ki. Ma ugyanezt kell csinálni, bár vannak bankok, ahol a papírmunka egy részét az interneten el lehet intézni. A végén azonban egy fiókban fogjuk találni magunkat, és papírokat írunk alá.

A világ viszont megváltozott a World Wide Web létrehozása óta eltelt huszonöt évben. Olyan cégek kínálnak – vagy ígérnek – pénzküldési szolgáltatást, amelyeknek történetileg semmi köze sincs a banki szférához. Kínában a WeChat csevegőplatform a legnagyobb ilyen rendszer, de előbb-utóbb lesz fizetés a Twitteren, Skype-on, Whatsappban is. Ezek az alkalmazások pedig már ott vannak az emberek mobiljain.

Nem mindenki annyira vak a változásra, mint a hagyományokhoz ragaszkodó bankok. Az új generációs, internetes bankok fiókokkal ugyan nem rendelkeznek, de nyolc perc alatt lehet számlát készíteni náluk. „Nem azért beszélünk a fintechről, mert hype, hanem azért, mert a hatékonyságról szól” – mondta Lemák, majd belekezdett egy gyors felsorolásba. A német Number26 banknál percek alatt lehet magánszámlát nyitni, a Holvi nevű neobanknál akár vállalatit is, a Zopa felgyorsítja a hiteligénylést, a Transferwise pedig nem csak gyorsabban küld külföldre pénzt, mint a bankok, de tized áron is.

A jövő bankfiókja a mobilunk képernyője
A jövő bankfiókja a mobilunk képernyője
(fotó: Number26)

Az új generációs bankok – ha a bankfiók élményt a kávézós, gyereksarkos fiókkal újradefiniáló Magnetet nem számítjuk – még nincsenek jelen Magyarországon. A Number26 azonban már körbelőtte az országot, Ausztriában és Szlovákiában is elindultak.

A hazai startupok pedig dolgoznak. A Barion alternatív bankként működik, nem ad hitelt, de az e-banki licence lehetővé teszi, hogy ezzel bővítse a portfólióját. A Peak Financial Services olyan bankkártyát képes adni, amely nem kapcsolódik bankszámlához. Ha pedig a szabályozó könnyebbé és kiszámíthatóbbá tenné a pénzügyi startupok indulását, igazán beindulna itthon a fejlesztés – vélte Lemák.

Ilyen tények és kérdések után valahol érthető, hogy a bankok nem örülnek, ha a Fintech Group kérdez. Igaz, elképzelni is nehéz, hogyan fizetnénk az interneten, ha húsz éve – 1999-ban! – meg nem alapítja az egyik legöregebb és legsikeresebb fintech céget, a Paypalt. Nemzetközi utalásokat indítanánk netbankból?


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?