A pandémia indította el a folyamatot, és úgy tűnik a jelenlegi magas infláció teszi fel az i-re a pontot.

„A vállalatok számára soha nem látott módon van szükség a digitalizációra, folyamatoptimalizációra.” – mondja Balogh Levente, a SMARTFRONT vállalatirányítási rendszer fejlesztő cég kereskedelmi képviselője. A szakember szerint már rövid távon is profitálhatnak a cégek azzal, ha mielőbb digitalizálják cégüket, hiszen így jelentős versenyelőnyre tehetnek szert azokkal szemben, akik még csak tapogatóznak e területen.

A SMARTFRONT Kft. több, mint 10 éve fejleszt és vezet be vállalatirányítási rendszereket. Miben segíthetnek ezek a programok a vállalatok számára?

BL: Sokkal hatékonyabb és átláthatóbb működés kiépítését segítik az ilyen rendszerek, mint amilyen a SMARTFONT saját fejlesztésű programja is. Az értékesítéstől a beszerzés menedzsmenten és készletnyilvántartáson át a pénzügyi területig minden folyamatot képesek támogatni a mai vállalatirányítási rendszerek. Professzionális kész megoldásokkal találkozunk manapság, aminek moduljai összekapcsolhatók, kapacitásaik rugalmasan bővíthetők, ezért a cég fejlődésével együtt tud alakulni a rendszer is. Ez az oka, hogy ma már nem pusztán a multik gondolkodhatnak digitalizációban, hanem a KKV-k jelentős része is hozzáfér ezekhez a technológiákhoz. Nagyon érdekes látni, hogy egy-egy cég mekkora lendületet vesz, amikor bevezetnek egy ERP rendszert.

Mekkora az érdeklődés a KKV-k részéről a vállalatirányítási rendszerek irányába?

BL: Szerencsére egyre nagyobb. Az ERP szállítók látszólag mind találtak maguknak egy-egy piaci rést, ahol hasonló igényekkel rendelkező ügyfelekkel találkoznak. Jól körülrajzolható, hogy ki szakosodott multik folyamataira, ki fordult inkább a KKV-k felé és egyre inkább látszik, hogy mely ERP szállítók milyen iparágakra szakosodtak. A SMARTFRONT például a B2B, B2C, online és bolti értékesítésben, szerviz folyamatok támogatásában mélyült el, ezeknek a cégeknek nyújt piacvezető megoldásokat. De a többi szállítónál is látszik, hogy kezdenek specializálódni egy-egy iparágra. Ma már annyira összetettek a céges folyamatok, annyi réteg és mélység van egy-egy területen, hogy aki mindenhez akar érteni, az valójában semmiben sem lesz jó.

A korábban “dobozosként” ismert kész szoftverek ma már nagyon magas színvonalon, szinte végtelen paraméterezési és testreszabási lehetőséggel szolgálják ki az ügyfelek igényeit.

Milyen irányvonalakat látnak az ERP-k piacán a következő időszakban?

Hatalmas változásnak vagyunk szemtanúi ezekben az években. Négy kiemelt trendet említenék, ami itthon és külföldön is hatalmas fejlődésen megy keresztül napjainkban. Az első a személyre szabott és egyéni igények minél szofisztikáltabb kiszolgálása, hiszen minden cég eltérő riportokat igényel, picit máshogy gondolkodik, máshová helyezi a hangsúlyt, tehát mást szeretne látni, más következtetésekre kíváncsi.

A másik kiemelt terület a kényelem és az eszközöktől való függetlenség, illetve a hordozhatóság. Tehát a webes megoldásokon túl, nagy fókuszt kap például mobilos alkalmazások fejlődése, vagy a weben való futtathatóság. Harmadikként az adatfeldolgozás, az elemzések hatékonnyá tétele és úgymond okosítása. Ide tartozik például a gépi tanulás és mesterséges intelligencia alkalmazása.
Negyedikként a kompatibilitást emelném ki és az úgynevezett IoT gondolkodást. Ez lényegében olyan eszközöket jelent, amelyek felismerik a lényeges információkat és azokat képes másik eszközökkel kommunikálni. Nemcsak robotokra kell itt gondolni, de akár a különböző szoftverek egymással való kommunikálására. Ilyen megoldások nálunk is vannak, például vállalatirányítási rendszerek közötti direkt kapcsolatok és automatikus folyamatok.

Van még pár izgalmas fejlődési irány, de ezek a lehetőségek már most is itt vannak a mindennapjainkban és hónapról hónapra fejlődik a piac. A szállítók versenyeznek egymással, az ügyfelek pedig egyre tudatosabban jelölik ki az igényeiket, tehát ugrásszerű fejlődést élünk át ezeken a területeken.

Milyen cégeknek jelenti egy ERP rendszer a fejlődés következő lépcsőfokát? 

BL: Többféle motivációval, vagy éppen problémával rendelkeznek azok a cégek, akikkel napi szinten beszélek. Egy részük elérte azt a méretet ahol pár Excel táblával már nem oldható meg a folyamatok irányítása. Gyakori panasz még, hogy túl sok a hiba a munkavégzés során, amit sokan emberi tényezőnek tudnak be, de ha ismétlődnek a problémák, akkor sokszor a folyamatokkal van probléma, amit egy megfelelő rendszerrel meg lehet oldani. Rendszeres nehézséget okoz még sok cégnek, hogy túl lassan tudnak reagálni bizonyos helyzetekre, nehéz pontos kimutatásokat készíteni, nem látják a feladatok állapotát, a pénzügyi helyzetet, a kapacitásokat, tehát nem tudnak tervezni. Egyik ügyfelünk úgy festette le ezt az állapotot, hogy néha úgy érzi, mintha vakon repülne.

Fontos látni, hogy egy vállalatirányítási rendszer nem pusztán a vezetőknek nyújt segítséget. Egy jól felépített rendszer legalább annyit segít a munkavállalóknak, mint a menedzsmentnek. Ez különösen fontos ma, amikor mindenhol munkaerő-hiánnyal szembesülünk, amikor nagy a fluktuáció és mindenki küzd a munkavállalói elégedettségért. A beépített automatizmusok által az ismétlődő adminisztrációs feladatokat el tudja látni a rendszer, a feladatok kiosztásában és kommunikációban is rengeteget segít. Egy jó vállalatirányítási rendszerrel hatékonyan csökken a túlórák és üresjáratok száma is, illetve könnyebben be tudják osztani idejüket, kapacitásukat munkatársaink. Egy megfelelő rendszerrel sokkal hatékonyabb, termelékenyebb és kiszámíthatóbb lesz a munkavégzés, miközben rengeteg terhet leveszünk a munkatársaink válláról is.

A KKV-k evolúciójának új lépcsőfoka pedig a digitalizáció. Ma már elértünk oda, hogy nem az a választás kérdése, hogy digitalizálunk-e, vagy sem, hanem az, hogy mikor. A hazai cégek is kezdik felismerni, hogy nem érdemes várni vele, hiszen ma már nem az számít úttörőnek, ha valaki digitalizálja és automatizálja folyamatait, hanem lassanként az kezd lemaradni a versenyben, aki nem lép.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?