Magyarországra az igazán mókás, akarjuk mondani diszruptív, startupok ritkán érkeznek meg. Többnyire hamarabb mennek tönkre. A DoorDash vagy az UberEats helyett olyan, organikusabban fejlődő cégek vannak a piacon, mint a Netpincér – amelyet azonban gig economy cég vásárolt fel – vagy a fentiektől jelentősen nem különböző Wolt.
Amerikában bezzeg máshogy mennek a dolgok. Egy pizzéria tulajdonosának sztorija különösen érdekes. Ő azt vette észre, hogy a DoorDash ügyfélszerző módszere nem az, hogy megkeresik a vendéglátóhelyet, tárgyalnak és a végén szerződnek. Ehelyett listázzák a helyeket, felkínálják kiszállítást biztosító étkezdeként, és várják, hogy a megállapodás létrejöjjön.
Ezen kapta magát egy pizzéria is – írja a The Verge. (Ráadásul azért, mert ügyfelek panaszkodtak arra a kiszállításra, amit a pizzázó nem is kínált.) De arra is rácsodálkoztak, hogy az általuk 24 dollárért kínált pizza a DoorDashen keresztül csupán 18 dollárba kerül. Azaz a vásárló kifizet 18 dollárt, a pizzéria megkap 24 dollárt a különbözetet pedig kifizetik a tőkebefektetők. Az étkezde tulajdonosa előbb kipróbálta kicsiben, és termelt 75 dollárnyi profitot a semmiből.
Aztán hetekig várta, hogy kitiltsák a rendszerből, amibe nem is regisztrált. Ez azonban nem történt meg. A DoorDash „teljesítette” a rendeléseket, amelyet amúgy nem is kellett volna kínálnia.
Fuck DoorDash!
– erre jutott a pizzéria tulajdonosa, és csinált még pár rendelést. A DoorDash a megelőző évben 900 millió bevétel mellett mínusz 450 millió dolláros profitot generált. A cég kockázati tőkebefektetők bizalmából működik. Ezzel nincs egyedül: hasonlóan zseniális például az Uber üzleti modellje is, és a közösségi elektromos rolleres cégek sem az utak után befizetett díjakból élnek.
(Frissítve: Cikkünk eredeti verziójából kimaradt, hogy a Netpincér tulajdonosa egy gig economy cég, a Delivery Hero.)
Szólj hozzá