Úgyse adná meg a számát. Esélyem sincs nála. Önző ez a medve, nem ad kölcsön létrát. És így tovább. Gyűjtemény olyan tévhitekből, amelyek hátráltatják az együttműködést.


Négy okot gyűjtött össze a Financial Brand, amely miatt ritkábban a bank-fintech együttműködések. Az okokat többnyire feloldják az észérvek, de amíg ezek a vélemények be vannak ivódva a két oldalba, addig gátolják az új együttműködések kialakulását.

1, A pénzintézetek képesek létrehozni a saját digitális megoldásaikat

A fintech startupok jellemzően technológiai háttérrel rendelkeznek, ezt az előnyt pedig a kisebb, egy kötötöttebb struktúrába bezárt banki IT-csapatok nem tudják behozni. A neobankok és a startupok ráadásul a felhasználóbarátságot, a könnyen használhatóságot tűzték zászlajukra.

Volt már arra példa, hogy egy, a digitális szolgáltatásfejlesztésben nem jártas cég jelentős szereplővé nője ki magát. Az Apple kezdeti netes szolgáltatásai a nevetségestől a nagyon rosszig terjedtek, mára viszont 11,5 milliárd dolláros bevételt generál a szolgáltatási üzletág. Érdemes azt is észben tartani, hogy az Apple éveket és dollármilliókat költött, hogy ide elérjen.

2, A partnerségek eszik az értékes időt

A problémának két megoldása is van. Az egyik, hogy a bankok olyan csapatokat építenek fel, amelyek tudnak külsős partnerekkel tárgyalni. A másik, hogy további külsős tanácsadókat vesznek fel, akik a banki oldallal bankárul, a fintechekkel pedig fintechül tudnak beszélni.

3, Úgyis ütközni fognak a kultúrák

Nagy hajó lassan fordul. Aki nem hiszi, nézzen konténerhajós videókat a YouTube-on. A konténerhajók amúgy is tanulságos látvány, ezek működtetik a világunkat, mégsincsennek szem előtt. Ami a fintecheket és a bankokat illeti, ott is van lendületkülönbség. Ugyanakkor ez arra is lehetőséget ad, hogy tanuljanak egymástól.

A fintecheknek tanulniuk kell a szabályozóval való együttműködésről, a banki világban való boldogulásról – persze csak akkor, ha nem banki hátterű alapító vannak. A bankoknak, nos a teljes fintech forradalmat át kell vészelniük, ebben akad pár lecke.

4, A fintech partnerekkel nem egyszerű

A közvélekedés szerint szoftverbeszállítóval vagy tanácsadókkal egyszerűbb, mint a fintechekkel. Mivel láttunk már sikertelen szoftvervásárlást akár a magyar piacon is, ezért ezt az állítást rögtön kis fenntartással kell kezelnünk. A különbség az, hogy a fintechektől egy testreszabottabb, a beszállítóktól modulárisabb rendszert lehet vásárolni. Mindkét esetben értékdöntés van, egyik sem nyerőbb ötlet a másiknál. Azt a banknak kell eldönteni, hogy a hagyományos B2B viszony vagy egy szimbiózisra épülő megoldás szolgálja-e jobban a céljait.

Nagy tanulságot nem közöl a cikk, viszont megfontolandó tanácsokat ad. Legalább annyit, hogy a zsigeri válaszok helyett átgondoltabbakat adjunk, ha a kérdés felmerül.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?