Globális kereskedelmi platformot épít egy banki konzorcium az IBM blockchainjén. A Batavia már működik, de még csak teszteket futtattak rajta.

Globális kereskedelmi platformot épít egy banki konzorcium az IBM blockchainjén. A Batavia már működik, de még csak teszteket futtattak rajta.

Az egykori Bataviát ma ismét Jakartának hívják, és valóban kereskedelmi központ, de már nem gyarmat (Fotó: Wikimedia Commons)
Az egykori Bataviát ma ismét Jakartának hívják, és valóban kereskedelmi központ, de már nem gyarmat (Fotó: Wikimedia Commons)

Autót és textilt vettek a blockchainen. Ugye, hogy nem hangzik annyira izgalmasnak elsőre? Végülis a bitcoin blockchain segítségével a pizzától a drogig annyi mindent vettek már, hogy egy autón igazán nem kellene meglepődni. Hírértéke attól lesz az információnak, hogy a fenti két tranzakciót a Batavia nevű platformon hajtották végre.

A Bataviát egy bankokból és technológiai cégekből álló konzorcium fejleszti. A csoport tagjai között megtalálható a Bank of Montreal, a CaixaBank, a Commerzbank, az Erste csoport, a UBS és az IBM is. A blockchain alapú rendszer célja automatizált módon végrehajtani nemzetközi kereskedelmi ügyleteket.

Pár kocsi kellene

A pilotként végrehajtott vásárlások során Németországból vásároltak autókat egy spanyol cég számára. Emellett egy második teszt tranzakció során egy osztrák kereskedőtől vásároltak bútor kárpitozásra szolgáló textileket, amelyeknek szintén Spanyolország volt a rendeltetési helyük.

A Batavia még nincs teljesen kész, a teszt alapján a konzorcium azonban úgy véli, hogy a rendszer forradalmasíthatja a nemzetközi kereskedelmet. A pilotokat úgy állították össze, hogy különböző szállítási módokat és üzlet méreteket is modellezzenek. A rendszerbe jelen állapotában lehet okos, az ellátási lánc változásait figyelve automatikusan végrehajtódó fizetéseket beállítani, képes a szállítás folyamatát követni, sőt kockázatkezelési modulokat is be lehet iktatni a folyamatba.

Az Erste csoport szóvivője szerint a Batavia elérte a minimális életképes termék szintet. A bank a maga részéről várja, hogy új partnerekkel dolgozhasson a rendszeren, illetve hogy a pilot után élesben is üzembe álljon a Batavia.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?