A Royal Bank of Scotland 2008-as hibáján most három neobank nyert. Ingyen pénzt nem kaptak, komoly mennyiségű saját tőkére is szükségük van.

A Royal Bank of Scotland 2008-as hibáján most három neobank nyert. Ingyen pénzt nem kaptak, komoly mennyiségű saját tőkére is szükségük van.

A fintecheknek jól jön, hogy 2008-ban a Royal Bank of Scotland hatalmasat bukott (Fotó: Elliott Brown CC-BY)

A Royal Bank of Scotland 2008-ra a csőd szélére került a menedzsment egymást követő hibás döntései miatt. 24,1 milliárd fontnyi veszteséget gyűjtött össze, végül pedig egy 45,5 milliárd fontos állami mentőcsomaggal stabilizálták a helyzetét. A bankmentésnek azonban megvolt az ára. A kormánynak létre kellett hoznia egy alapot, amelyet a bankok közti verseny élénkítésére használ fel. Ebből a Capability and Innovation Fund nevű alapból kapott most jelentős tőkét három neobank.

A legnagyobb szelet – 120 millió font – a Metro Banknál kötött ki. A második helyen a Starling áll 100 millió fontos összeggel – írja a Finextra. A harmadik helyen pedig a legérdekesebb versenyző, a lakossági szolgáltatások helyett klíring szolgáltatást nyújtó ClearBank áll, amely a KKV-ket kiszolgáló Tide-dal közösen pályázott. A két startup együtt 60 millió fontot vihetett haza. Az innovációs alapban pedig még közel félmilliárd fontnyi tőke van, így további pályázatokra is lehet majd számítani.

A legjobban a Metro Banknak jött a hír, mert a közelmúltban nagyot estek a részvényei, mikor a bank hitelminősítésében hibákat talált a felügyelet. A pénzt nem is ingyen kapták, további 240 millió fontot kell hozzátenniük, és emelett harminc fiókot kell nyitniuk az északi országrészben. A Starling 400 fős bővítést és vállalati ügyfelek toborzását tervezi a pénzen, amelynek dupláját szintén oda kell raknia az ajándékpénz mellé.

Az idén várható további három hasonló támogatási körben már kisebbek lesznek a tétek. Az elnyerhető összeget ötvenmillió fontban limitálták. Az alap piacélénkítő hatása egyelőre kérdéses. Arra is vannak statisztikák, hogy a KKV-k nem szívesen váltanak bankot, de arra is, hogy vágynak olyan digitális szolgáltatásokra, amelyeket a hagyományos bankok nem nyújtanak számukra.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?