Mit gondol a Magyar Nemzeti Bank a fintechről? Milyen változásokat várnak a 2017-es évtől és a jövőre hatályba lépő PSD2 irányelvtől? Körkérdést intéztünk a konferenciánk résztvevőihez, válaszol az MN

Mit gondol a Magyar Nemzeti Bank a fintechről? Milyen változásokat várnak a 2017-es évtől és a jövőre hatályba lépő PSD2 irányelvtől? Körkérdést intéztünk a konferenciánk résztvevőihez, válaszol az MNB.

Konferenciánkon nem csak a startupok és a bankok lesznek jelen, megkértük a szabályozó hatóság képviselőjét is, hogy számoljon be arról, hogyan látják a jövőt. Kérdéseinkre Bartha Lajos, az MNB Pénzügyi Infrastruktúrák igazgatóságának vezetője válaszolt.

(Fotó: Tech In Asia / Flickr CC-BY)
(Fotó: Tech In Asia / Flickr CC-BY)
(fotó: Tech In Asia / Flickr CC-BY)

Hogy határozná meg egy mondatban a fintechet?

A fintech cégek innovatív technológiák felhasználásával versenyeznek a hagyományos piaci szereplőkkel a pénzügyi szolgáltatások piacán, sokszor a hagyományos piaci szereplők infrastruktúráját felhasználva, arra ráépülve.

Mit vár a 2017-es évtől a fintechben?

Az MNB részéről úgy látjuk, hogy sok kiváló ötlet merül fel a hazai pénzügyi vállalkozások részéről, amelyekkel kapcsolatban az MNB mint felügyelő és ellenőrző hatóság részéről kiemelt szempont, hogy ezek kellően biztonságos szolgáltatásokat nyújtsanak a fogyasztók részére és megfeleljenek azoknak a fogyasztók érdekeit is védő szabályozási követelményeknek, amelyek a hagyományos piaci szereplők szolgáltatásait is jellemzik.

A piaci szereplők szempontjából elmondható, hogy a bankok számára fontos, hogy idejében felismerjék a fintech cégek jelentette új típusú kihívásokat, amelyek a PSD2 bevezetésének közeledtével egyre erősödnek. Több bank is megkezdte már saját digitális stratégiájának kialakítását, amelyek révén akár saját fejlesztésekkel, akár a fintech cégekkel együttműködve, akár saját fintech típusú szolgáltatót létrehozva felvehetik a versenyt az új piaci szereplőkkel.

A szabályozó hatóság képviselőjeként hogyan látja, mennyire versenyképesek a hazai pénzügyi startupok?

Az MNB tevékenysége során elsősorban a közjó szempontjait figyelembe véve határoz meg szabályozási követelményeket vagy kezdeményez fejlesztéseket. Ennek kapcsán véleményünk szerint a legfontosabb, hogy erősödjön a verseny, amihez nagyban hozzájárulhat az új szereplők piacra lépésének, illetve új szolgáltatások bevezetésének megkönnyítése. Ez olyan hazai startup cégek megjelenését is lehetővé teszi, amelyek az itt megszerzett tapasztalatokat később a nemzetközi pénzügyi piacon is kamatoztatni tudják.

Az MNB az új piaci szereplők és szolgáltatások megjelenéséhez a közeljövőben az azonnali fizetési rendszer központi infrastruktúrájának kiépítésével kíván hozzájárulni, amely az átjárható és nyílt szabványokon alapuló működés révén lehetővé teszi, hogy bármelyik piaci szereplő kiegészítő szolgáltatásokat fejlesszen az azonnali fizetési szolgáltatásra. Az azonnali fizetési rendszerek egyre több országban kerülnek bevezetésre, és nemzetközi szinten célként fogalmazódott meg az azonnali fizetési szolgáltatások európai szintű átjárhatóságának megteremtése is, ezért a magyar fintech cégek számára a hazai platformra fejlesztett szolgáltatások ugródeszkaként szolgálhatnak a jövőbeni nemzetközi terjeszkedéshez is.

Ki és hogyan lesz a fintech változások nyertese?

A fintech változások nyertese egyértelműen a lakossági és a vállalati szektor lesz, akik magasabb színvonalú szolgáltatásokhoz juthatnak majd hozzá a fokozódó versenynek köszönhetően alacsonyabb árakon. A lakossági fogyasztók számára nagyobb ügyfélélményt nyújtó alkalmazásokat, a fizetési funkciók mellett például személyre szabott kedvezményeket jelenthetnek az új megoldások és lehetővé válik olyan fizetési helyzetekben is az elektronikus fizetés, amelyekben korábban csak a készpénz volt az egyetlen fizetési opció.

A vállalatok számára javulhat a likviditáskezelés az azonnal jóváírt bevételek révén és a kártyás fizetéshez képest egy várhatóan olcsóbb és gyorsabb alternatíva jelenhet meg a kiskereskedelmi fizetési helyzetekben. A pénzforgalmi szolgáltatók számára a fokozódó verseny mellett az új szolgáltatások új ügyfeleket és nagyobb forgalmat jelenthetnek. Társadalmi szinten pedig jelentős költségmegtakarítás érhető el az elektronikus fizetések arányának növekedésével.

Ha  vannak még kérdéseid, amikre választ szeretnél kapni, akkor ott a helyed a FinTechRadar Konferenciára február 21-én a Mosaikban.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?