Olcsóbb az emberi tanácsadónál, több információt tud befogadni, nem megy kávészünetre. A robot lehet a tökéletes befektetési szakértő.

Olcsóbb az emberi tanácsadónál, több információt tud befogadni, nem megy kávészünetre. A robot lehet a tökéletes befektetési szakértő.

robot
A robot kevesebbe kerül, mint a bankárok
(fotó: svofski / CC-BY)

Kire hallgat inkább, ha be akarja fektetni a pénzét: egy jól öltözött tanácsadóra vagy egy olyan algoritmusra, amibe adatforrások ezrei vannak bekötve? És ha esetleg az ítélete még az ember felé hajlana, akkor mit szólna, ha az algoritmikus megoldás olcsóbb, egyszerűbb és valamivel játékosabb lenne? A kérdés nem egy sci-fiből való, a pénzüket befektetni vágyók naponta szembesülnek vele, a robot tanácsadók a fintech egyik szárnyaló ága.

Az idők szavát a vagyonkezelő cégek is meghallották. A Future Advisor nevű, 600 millió dollárt kezelő robottanácsadó céget tavaly vásárolta fel a 4,7 billó dollárt kezelő BlackRock. Több cég pedig azzal került be 2015 során a hírekbe, hogy saját robovisor szolgáltatást kezdett fejleszteni. Még a bankszektortól távol álló, inkább természetes nyelvfeldolgozást végző Narrative Science is robot tanácsadó fejlesztésébe fogott.

A lépés persze nem akkora, mint elsőre képzelnénk. Az üzleti jelentéseket és sporteredményeket hírekké formálni képes Narrative Science intelligenciát több feladatra lehet alkalmazni. Nem véletlen, hogy a SAP üzleti szoftvergyártó és a CIA – az a CIA, amire gondolnak! – kockázati tőkebefektető cége, az In-Q-Tel is látott fantáziát a cégben. A big data korszakában elemezni való gigantikus adatbázisa mindenkinek van.

Már milliárdokat kezelnek a robotok

A Narrative Science azonban egy apró cég a robot tanácsadó szolgáltatók között. A terület két óriása a 2008-ban alapított, mára pedig 4 milliárd dollárt kezelő Betterment és a szintén 2008 óta létező, 2,6 milliárd felett rendelkező Wealthfront. Mindkét cég abból csinál pénzt, hogy az emberrel dolgozó vállalatoknál durván 75 százalékkal alacsonyabb tanácsadói díjat számít fel, nem állapít meg minimális befektetési határt, a munkát pedig a befektetési algoritmus végzi el. A felépítésből azonban az is következik, hogy a robotok által kínált befektetési termékek palettája szerényebb.

A robot tanácsadók felfutása korántsem jelenti azt, hogy az embereket kiszorították ebből az iparból. Kimutatható igény van arra a szolgáltatásra is, amiben egy befektetési bankár végigbeszéli az ügyféllel a vagyon sorsát, döntéseket ajánl, és a végén az ügyfél mosolyogva az unokáira gondolva hazamegy. Még az a helyzet is elképzelhető, hogy a kapott tanács azonos, a szolgáltatások felhasználói felülete – mégse hívjunk interfésznek egy embert – azonban eltér.

Csendes-óceáni szigetre vágyik a karriere végén?

Ahhoz pedig – írja a MarketWatch – valószínűbb, hogy emberi segítségre van szükség, hogy az életstílus tartós megváltoztatására alkalmas befektetési portfóliót rakjunk össze. Hogy mi számít ezek közé? A golfpályára való nyugdíjba meneteltől a mindig vágyott belvárosi kávézó beindításáig gyakorlatilag minden.

A két világ nem ellenfele egymásnak, inkább egymásra épül. Azok, akik egy esténként a böngészőben beállítható robot tanácsadó szolgáltatást használva megtanulták, hogy a nyugodt jövő megteremtéséhez pénzügyi tervezésre van szükség, később lehetnek egy emberi tanácsadó ügyfelei.

A vagyonmenedzsment cégek hamar felfigyeltek a lehetőségre. A Betterment és a Wealthfront ugyan startupok, de a befektetési bankokon belül is lehet már találni mesterséges intelligenciával működő tanácsadó fejlesztéseket. Céljuk az emberi tanácsadót megfizetni még nem képes, de már elég jól kereső ügyfelek megragadása.

És mi a helyzet itthon?

A magyar fintech startupok száma ugyan még csak alulról karcolgatja a százat – a Fintech Group legutóbbi becslése 75 ilyen céget említ – azonban van már köztük tanácsadói szolgáltatás. A Blueopes nevű portfóliókezelési szolgáltatás olyan befektetési lehetőségeket kínál, amelyek nem csak pénz termelnek, hanem társadalmi célokat is támogatnak. Ügyfelei a tiszta energiában, tiszta vízben, női- vagy kisebbségi egyenjogúságban, organikus élelmiszerekben, egészséges életmódban vagy épp e-mobilitásban gondolkodó cégekbe rakhatnak pénzt.

A startup olyan privát bankár szoftvert készít, amely az ügyfél világnézetét is figyelembe veszi. A megoldás nem egyedi, „lelkiismereti” portfóliót több cég kezel már, a Blueopes ehhez a robot tancsadó szolgáltatások alacsony belépési küszöbét, tanácsadói díját és huszonnégy órás elérhetőségét teszi hozzá.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?