Tallinn Európa egyik bezzegvárosa. Bezzeg ott világméretű startupok nőnek fel, digitális a közügyek intézése, és még a buszon sem kell fizetni.

Tallinn
Jó időben mesevárosnak tűnik (Fotó: Mike Beales CC-BY)
(fotó: Mike Beales CC-BY)

Ha hiszünk az ígéreteknek, amiket EU-s pályázatokba is beírt a főváros, egy éven belül elindul a budapesti digitális jegyrendszer a BKV-n. Nem lesz több kékbe öltözött mogorva férfi a metróaluljárókban, csippantós kapu és rádiós kártya veszi át a helyüket.

Az észt főváros, Tallinn már egészen máshol jár ezen az úton. 2013-ban ingyenessé tette a tömegközlekedést a városlakóknak, és azt állítják, hogy a rendszer így is nyereségesen működik – írja a Guardian.

Tallinn
Nem egy jövővárost kell elképzelni (Fotó: Benjamin Kiskus CC-BY)
(fotó: Benjamin Kiskus CC-BY)

Az ingyenes tömegközlekedésnek már a története is vicces. Edgar Savisaar populista polgármester népszavazáson kérdezte meg a városlakókat, hogy ugye nem szeretnének fizetni a bérletért. Nem szerettek volna. Savisaart azóta korrupciós vádak miatt felfüggesztették, de a közlekedési rendszer megmaradt, mert a város adatai szerint évi 20 millió eurós profittal működik.

Az ingyenes bérlet csak a városlakóknak jár. A lakók befizetett jövedelemadójából viszont Tallinn kap meg évi 1000 eurónak megfelelő összeget, továbbá 2 euróért ki kell még váltani egy bérletet. (A Budapest bérlet 12 hónapra 320 euró lenne.)

Elszívja a levegőt a főváros?

A program elindulása óta 25 ezren jelentkeztek be a korábban is 416 ezres fővárosba. A polgármester és az ingyenes utazás támogatottsága is az egekben van, és persze 8 százalékkal nőtt a tömegközlekedéssel megtett utak száma. Ugyanakkor Dr. Oded Cats, a delfti egyetem professzora szerint, aki egy éven át vizsgálta a tallinni közlekedést, nem lett kevesebb autó az utakon. Ehhez a professzor szerint adókra és drágább parkolásra lenne szükség.

Ilyen kártyát vesznek a turisták is, de nekik fizetni kell az utazásért

Cats a fentiek mellett arra se talált bizonyítékot, hogy nőtt-e a szegények mobilitása vagy a munkahelyhez jutás esélyei jobbak lettek-e. Továbbá kiderült, hogy Tallinnban gyakorlatilag senki sem biciklizik. A professzor attól is tart, hogy egy gazdasági válság esetén a tömegközlekedés lenne az első hely, ahonnan elvonnák a pénzt. Az ingyenes programot vezető észt szakember szerint azonban ettől egyelőre nem kell tartani, különben is most készült el a várost a repülőterével összekötő, 15 perces utazást ígérő villamosvonal.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?