Míg Magyarországon Soma vagyonát Pumped Gabo, a tavaly előtti fesztiválszezon izmos címeralakja segít befektetni, Amerikában vannak sikeres startupok, amelyek milliónál több embernek segítenek kevesebbet költeni, mint amennyit keresnek.

moven
(Fotó: Moven / Facebook)
(fotó: Moven / Facebook)

A startupok világábank van egy fontos szakszava, a pivot. Ezt akkor használják, amikor a cég valamilyen okból teljesen mással kezd el foglalkozni, mint amit eredetileg csinált. Az irányváltásnak lehet oka az, hogy az eredeti ötlet valójában nem működött, az új termékre jóval nagyobb az igény, vagy a cég talált egy olyan területet, amin kevesebb a versenytárs. A mostani történetünkben rendkívül sok pivot lesz.

Brett King fintech guru nyáron arról beszélt a CIB hackatonján, hogy senki sem akar a bankvilág Nokiája lenni, a bankoknak együtt kell változnia a korral. A folyamatot King már 2011-ben megkezdte, amikor megalapította Movenbank nevű fintech startupját az Egyesült Államokban. Az első tervek szerint a Moven olyan neobank lett volna, mint a Monzo Nagy-Britanniában vagy az N26 fél Európában. Illetve volt egy fontos különbség, a Moven nem akart plasztik bankkártyát kiadni, mert meghaladott technológiának tartotta. Kártya helyett a telefonok NFC-chipjét akarták fizetésre használni.

Nem tűnt banknak, ez volt az előnye

A szokásos netbankos app helyett pedig egy kényelmes, takarékoskodási lehetőségeket kiemelő, játékosan motiváló alkalmazást ígért a Movenbank. Az egész arra volt kihegyezve, hogy az ügyfeleket az összes létező módon az ésszel való pénzköltés felé tereljék. Még egy tesztet is programoztak, amiből regisztrációkor meg lehetett tudni, hogy milyen pénzügyi személyiséggel rendelkezik az új ügyfél.

A startup a 2012-es évben 2,4 millió dolláros tőkebefektetést szerzett, úgy ment előre, mint egy gőzmozdony. A lendületet az sem törte meg, hogy végül a pénzügyi szabályozás miatt kénytelen volt bankkártyát kibocsátani.

A következő nagy lépés 2013-ban jött, amikor a cég nevéből eltűnt a bank szó. A váltást azzal indokolták, hogy az amerikaiak bizalma megcsappant a bankokban a válság után. 2013-ban már harmadik éve a pénzügyi szektor volt az, amiben a legkevésbé bíztak az emberek. A lépés azért volt logikus, mert a szó szoros értelmében a Moven korábban sem volt bank, a banki funkciókat a kansasi CBW Bank biztosította hozzá. Emellett az alkalmazásba be lehetett kötni más bankszámlákat is, hogy egy helyen lássák az ügyfelek, mennyit költöttek.

Ez nem egy szolgáltatás, ez egy funkció

A spórolásban segítő önálló banki alkalmazás, azonban nem bizonyult elég vonzónak. Hiába próbálták egy második pivottal egyre inkább a spórolós funkciókat kidomborítani, a Moven szervereit nem terhelték túl a reménybeli ügyfelek. Ráadásul a Moven appja is erősen közepes értékeléseket kapott a felhasználóktól. Hiába vontak be sikeresen újabb 12 millió dollárt, nem volt biztató a kép.

Azt végig jól látta King, hogy a banki élménynek meg kell változnia
Azt végig jól látta King, hogy a banki élménynek meg kell változnia (Fotó: Mosaik)
(fotó: Novathon Facebook)

Az igazi sikert egy harmadik irányváltás hozta el a cégnek, ezért beszélünk most róluk. A Moven a 2014-es év végén felismerte azt, hogy a spórolós, pénzügyi tanácsadós szoftvere fontos funkció lehet más bankoknak. Az azóta létrejött partnerségeiben olyan nagy bankoknak szállít be szoftvert, akik már rendelkeznek több százezres ügyfélkörrel. Ez pedig meghozta a növekedést is: ma 1,3 millió ember használja a költségfigyelő szoftvert, az átlagos felhasználó pedig havi 38 alkalommal ellenőrzi, hogy jól áll-e az adott hónapban.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?