A fintechek egyik nagy alapvető állítása, hogy kényelmes, mobilos megoldásokkal a bankolatlanokat – azaz a számlával és kártyával nem rendelkezőket – is ki tudja szolgálni. Ezt Magyarországról nehéz elképzelni, mert a többség rendelkezik számlával. Egy olyan, készpénzre alapozott országban, mint India viszont tesztelhető az elképzelés.

A Paytm nevű indiai neobank 2010-es indulása óta tízmillió ügyfelet tudott összegyűjteni. Olyan szám ez, amely máshol egy évtizedek óta létező, ismert lakossági banknak is a becsületére válna. Renu Satti bankigazgató szerint a pénzintézet nem áll meg itt. Előbb India legnagyobb digitális bankjává akar válni a Paytm, de azt sem bánnák, ha világelsővé nőnék ki magukat.
A fintech cég az eddig kitaposot utat használva próbál betörni a szomszédos országokba. A bankolatlanokat és a pénzintézetek által elhanyagolt ügyfeleket akarják megnyerni a digitalizáció és a pénzügyi befogadás jelszavait emlegetve.
A Paytm több céggel is folytat tárgyalásokat, hogy olyan termékeket mutasson be, amelyeket önmagában nem indíthat el. A Paytm korlátozott licenccel rendelkezik – Indiában fizetési banknak hívják ezt a kategóriát – ezért csak meghatározott mennyiségű betétet kezelhet, nem kínálhat hiteltermékeket és nem adhat ki hitelkártyát.
Viszont már fizetési bankként is indíthat folyószámlát, megtakarítási számlát, adhat ki betéti kártyát valamint csinálhat a versenytársainál jobb mobil- és netbankot. A Paytm emellett kereskedőkkel is keresett partnerségeket és fizetési szolgáltatóként is jelen van a piacon. Ha megnyitjuk a bank oldalát, nem is tűnik hagyományos pénzintézetnek: akciós termékeket ajánl, mozibemutatót próbál ránk beszélni, nem letisztult, cserébe annyi mindent kínál, mint az Amazon.
Szólj hozzá