Az AR idén szintet lépett, a két piacvezető óriás kihozta rá a maga fejlesztői környezetét – mobiltelefonra.

glasses
Fotó: Pixabay.com

 

Az Apple júniusban rukkolt ki az ARKittel, a Google augusztusban az ARCore-ral, a kódolók pedig rögtön neki is fogtak a tartalomfejlesztésnek. A Snap Filter és a Pokémon Go bebizonyította, hogy felhasználók nagy tömegei is vevők az új felületre, menő AR-szemüvegek helyett azonban egyelőre csak a meglévő mobiljukon. Miért?

Magában nem veszik a szemüveget

A válasz egyszerű: az új technika bevezetése körülményes, a kütyükért önmagukban rajongó techfejek elit rétegéből jó esetben idővel leszivárog a köznapi felhasználókhoz, ha a kuriózum-értéken kívül ők is látnak benne valamit, amiért érdemes fizetni. Az AR-szemüvegek gyártóinak sok akadályt kell megugraniuk, így a költségeket, tartalmat, funkciót és a fizikai kivitelezést. Ahhoz, hogy tömegesen elterjedjen, a cucc árának 1000 dollár alá kell mennie, a rajongók még egy high-end telefonért sem fizetnek többet 700-900 dollárnál. Ha az első kanyart sikerül bevenni és életbe lép Moore törvénye, az alapkészülék ára csökken, többen veszik, több tartalom készül, a megnövekedett forgalom miatt még a netszolgáltatók is nyerhetnek az ügyön.

A méret a lényeg – Sisak vagy minél kisebb szemüveg?

A mai AR-szemüvegek elég ormótlanok, és bár a nerdek, mérnökök és rokonaik körében menő lehet ez a darabos dizájn, a fogyasztók nagy tömegeinél biztosan nem, a „viselhető” technikának előbb-utóbb tényleg viselhetőnek kell lennie.

Kérdés, a vékony szemüveg magában áll-e vagy dróttal, kábellel, esetleg anélkül csatlakozik a mobilhoz vagy más távirányítóhoz (utóbbi sem feltétlenül baj, ezt a Beats méretes fülhallgatói megmutatták az elegáns füldugók korában). Akadály lehet a nagy számítási igényű funkcióknál (mint a felhasználó fizikai nyomonkövetése és a valóságra húzott virtuális látkép fenntartása) a processzor melegedése, a hő elvezetése és az áramellátás, errefelé tapogatózik többek közt az új elemeket fejlesztő Microvast és a Gridtential Energy.

A hardver mellett a kezelőfelület is döntő lehet

Döntő tényező, milyen lesz végül a felhasználói élmény és a felület, amin kezelhetjük az új világot. Hiába ad valósághű képet a szemüveg, ha közben kényelmetlen és zavaros a kezelőfelület, amin navigálnunk kell. Talán nem is a hardver fogja eldönteni az új piac jövőjét, hanem a UX kérdések, hogy mit sikerül összerakni az ARCore vagy ARKit készleteivel, netán a Facebook AR Studiójával a következő egy-másfél évben.

Nyitókép: Pexels.com


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?