Nem az a baj, hogy a belvárosi szórakozóhelyeken nem lehet mindenhol kártyával fizetni. Az a gond, hogy új nyelvre van szükségünk a fintechről való beszédhez, és hogy újra kell építenünk a világunkat.

A képen látható sivatagot korábban úgy hívták, Aral-tó (Fotó: Martijn.Munneke CC-BY)

Minden iparág csak annyit ér, amennyit a metaforái, amikben gondolkodni tud. Anélkül, hogy a nyelvről, a világról alkotott képről és az eszkimók hóra vonatkozó szavairól (ami nem is igaz többnyire) beszélnénk, elég elővenni azt a konferenciadiákon gyakran megjelenő bölcsességet, hogy

az adat az új olaj.

Ez ad egy gondolkodási rendszert. Az olajat kitermelik, finomítják, iparág épült rá, amely különböző termékeket hoz létre, és amúgy működteti a világot. Ha nincs olaj, nem gurul az autó, nem száll fel a repülőgép, nincs kenyér a boltban, és mire a mondat végéig elérünk, az utcán már a Mad Maxet idéző bandák gyilkolják egymást. Egy ideig nagyon jó is volt ez a metafora. Az ügyféladatokat gépi tanulással, mesterséges intelligenciával – vagy korábban: szakértői rendszerekkel – feldolgozva működésbe lehet hozni a pénzügyet.

FINTECHRADAR KONFERENCIA 3.0 – MEGNÉZEM

A metaforánk azonban eltört, ha máskor nem, akkor, amikor az Éghajlat-változási Kormányközi Testület (IPCC) kiadta a legutóbbi jelentését az ember okozta klímaváltozásról. Ha nagyon gyorsan nem mérsékeljük a fosszilis energiaforrások használatát, akkor jön a Mad Max jövő, kiszámíthatatlan időjárással, szuperviharokkal, meg amit még el tudunk képzelni. Minket annyira megijesztett ez az előrejelzés, hogy a FintechRadar 3.0 konferencián lesz is klíma előadás, Dr. Bartholy Judit, az MTA doktora tartja.

Mit mond a biztosító, ha egy ilyen képet kap a kárról? (Fotó: Greg Thompson/USFWS)

Eljutottunk arra a pontra, ahol a klíma mindenkinek az ügye. Ráadásul fintech téma, mert felrúgja a biztosítók egyenleteit. De át kell értékelniük a bankoknak is a hiteleiket, ha egy családi ház vagy egy drága autó értékét gyorsan lenullázhatja az extrém időjárás. Nagyságrendileg tíz évünk van megúszni ezt a jövőt. Van olyan magyar fintech is, a Blueopes, amely már kínál olyan befektetést, amelyről az ügyfél tudja, hogy zöld és felelős cégek vannak csak a portfólióban.

És hogy mi lesz az olajhoz hasonlított adatunkkal? Kell találnunk egy új metaforát, mert a régi piszkos lett. Vinnai Gellért, a W.UP termékmenedzser beszél majd arról, hogy a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás segítségével hogyan lehet modernebbé tenni a digitális bankolást. Azt nem ígérjük, hogy Gellért előáll a tökéletes hasonlattal, de egy sörre vagy túrórudira vendégünk, aki a konferencia végéig előáll egy találóbb metaforával.

FINTECHRADAR KONFERENCIA 3.0 – MEGNÉZEM


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?