Az IIR új rendezvénytípussal bővítette agilis rendezvényeinek portfólióját. Az AgiCon – All-Stars előadóinak 15-20 percük van, hogy valami olyat mondjanak a velük szemben ülő szakembereknek.

Olyat, ami szakmai szempontból újszerű számukra és akár már a következő napon hasznosítani tudják a munkájuk során. Az előadásokat sokféle szempont szerint szűrték annak érdekében, hogy a résztvevők csak a legkiválóbb szakértők legizgalmasabb előadásaival találkozhassanak a konferencián.

Kulcsár Bence Agile Coach

Az október 2-ai konferencia kapcsán Kulcsár Bence Agile Coachot kértük, hogy értékelje a magyarországi agilis transzformációk helyzetét:

A helyzet sokkal jobb, mint mondjuk 8 éve: egyértelműen több próbálkozás van. A digitális transzformáció és annak igénye az agilis gondolkozást, és az agilis módszerek bevezetését is igényli. A menedzsment rövidtávon szeretné az innovatív vállalati kultúra gyümölcseit leszüretelni, nincs hely, ahol ne gyors eredményeket akarnának. Ezt mi sem jelzi jobban, mint hogy egyre több hirdetés jön velünk szembe, melyben szakembert keresnek agilis bevezetéshez.

Sikeresnek érzik a transzformációkban résztvevők ezeket a folyamatokat?


Több mintázat figyelhető meg. Van, ahol a változásban résztvevők meglátják a modernitást és a lehetőséget, így extra energiát fektetnek a tudásuk fejlesztésébe, itt a részeredmények is jobbak, ezzel együtt pedig a transzformációt is sikeresebbnek érzik. Vannak cégek, ahol jobban működnek mint azelőtt, ám sok helyen a belső folyamatok, a jelenlegi projektportfolió-kezelés vagy a silók miatt a teljes agilis transzformáció megreked egy szinten. Annak ellenére, hogy egyes csapatok vagy projektek helyzete jobb lett, összességében nem maradéktalan az elégedettség sem a fejlesztők, sem a menedzsment, sem a támogató szakemberek részéről.

Nehéz vagy könnyű egy nagyvállalatnak agilissá válni? 


Először is érdemes tisztázni, hogy egyáltalán nem könnyű dolog akár a vállalat IT részlegének agilissá válnia, de még egy csapatnak sem. Ami az IT részleg szintjén azt jelenti, hogy a fejlesztőktől a CIO-ig, mindenki tisztában van az agilis szoftverfejlesztés alapjaival, tetteikben, döntéseikben valamint eredményeikben ez egyértelműen megjelenik. Talán nem is tűnik nagy elvárásnak, hiszen mára már mindenki tudja, mi az agilis szoftverfejlesztés. De ha figyelembe vesszük, hogy egy agilis eszközöket használó csapat, és egy agilis gondolkozású csapat között a  szakirodalom szerint a teljesítmény szemszögéből kétszeres különbséget lehet tapasztalni, akkor a megértés és alkalmazás más értelmet nyer. A magyar gyakorlatban kevés az olyan vállalati szoftvercsapat amely képes volt megduplázni vagy triplázni a teljesítményét.

Mi ennek az oka?


Sokszor eszembe jut egy hazai nagyvállalat újdonsült fejlesztési igazgatójával folytatott első beszélgetésem. Arra kérdésre, hogy az elmúlt évben milyen szakmai könyvet, újságot, szakmai blogot vagy szerzőt olvasott, azt mondta, hogy nem volt ideje olvasni. Ez nem egyedülálló jelenség akár a teljes vállalati szervezetben. Érdemes elgondolkozni azon a felmérésen, mely szerint az Egyesült Államokban a CEO-k átlag 60 könyvet olvasnak évente. Pedig nem valószínű, hogy több idejük van.

Miért kulcsfontosságú az olvasás vagy a tájékozottság, ahhoz, hogy gyorsítani lehessen?


Azért mert egy teljes szoftverfejlesztési folyamat hatékonyságát, egy szoftverfejlesztő csapat teljesítményét, egy termék sikerét megduplázni rendkívül sok tudást és tapasztalatot igénylő komplex dolog. Ha úgy tetszik innováció. Az innovációnak ebben az értelemben nincs biztos receptje, de rengeteg írott tudás, modell, keret és gyakorlat érhető el. Azokkal a problémákkal, amikkel küzdünk, már régen találkoztak mások is, a gyorsítás fő mozgatórugója ennek ismerete. De más szempontokból is lényeges. Ha megnézzük, hogyan alakult ki a Scrum, a mára legelterjedtebb agilis keretrendszer, akkor megállapíthatjuk, hogy maguk a fejlesztők rengeteg már akkor is elérhető szakirodalom és cikk segítségével voltak képesek befejezni egy projektet egy lehetetlenül rövid határidőre. Ma sem tud másként működni.

Vannak minták amelyek segítik a gyorsítást?


Igen, az agilis nagyvállalat a jól működő, hatékony kreatív és produktív csapatokra épít. Ez sokszor elvész a transzformációk során, mert a nagyobb szervezeti, folyamati átalakításokra koncentrálnak. Ráadásul kvantitatív módon, mert a menedzsment nagyon gyorsan akar digitális és agilis transzformációt. Először tehát a valódi agilis gondolkozású csapatokat érdemes felépíteni, ami nem egy 2 napos agilis tréning, hanem folyamatos immerzív tanulás, kultúra kérdése.

Részletek: www.agicon.hu


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?