Kitanulta az önkormányzatok gondolkodását a csevegőrobot, minden hozzá fordulónak olyan kérvényt ír, amivel a rászoruló a legesélyesebben igényelhet szükséglakást.

Kitanulta az önkormányzatok gondolkodását a csevegőrobot, minden hozzá fordulónak olyan kérvényt ír, amivel a rászoruló a legesélyesebben igényelhet szükséglakást.

2010 óta megduplázódott a kilakoltatások száma Nagy-Britanniában
2010 óta megduplázódott a kilakoltatások száma Nagy-Britanniában
(fotó: Bruno Girin / Flickr-CC-BY)

A DoNotPay eddig is az emberek pártjára állt az intézményekkel és a cégekkel szemben. Parkolási bírság ellen segített fellebbezni, elkésett repülők után kért kártérítést a dühös utasok helyett. A mostani fejlesztéssel viszont még nagyobb fába vágja a fejszéjét Joshua Browder, a robotjogász kitalálója: szükséglakást igényel a rászorulóknak.

A fejlesztő azért kezdett el gondolkodni a hajléktalanok és a kilakoltatással fenyegetettek megsegítésén dolgozó új roboton, mert özönleni kezdtek hozzá a kilakoltatásról szóló levelek. Az emelkedő bérleti díjak és a leállított segélyprogamok hatására Nagy-Britanniában 2010 és 2015 között duplájára nőtt a kilakoltatások száma. Tavaly közel 43 ezer bérlőt tettek ki a lakásából.

Nem gondoltam, hogy egy parkolási bírság csetrobot ennyi embert érdekel. Aztán rájöttem, hogy ez a probléma nagyobb, mint a bírságok

– mondta a 19 éves Browder a Washington Postnak adott interújában.

Ismeri a szokásos kifogásokat

A bot a hozzá fordulók életkörülményeiről, jogi helyzetéről és arról kérdez, hogyan váltak hajléktalanná. Ezeket az adatokat felhasználva próbálja kitalálni, hogyan lehetne segíteni az embereken. A megoldás gyakran az, hogy ír egy megfelelő hivatalos levelet a helyi önkormányzatnak, amiben szállásért folyamodik.

A csevegőrobotot nem teljesen egyedül rakta össze Browder, remek csapata volt. Önkéntes ügyvédek segítettek feldolgozni azt a közérdekű adatigénylésből származó adatbázist, amiből kiderítették, hogy milyen indokokkal utasítják el a leggyakrabban a szükséglakásra vonatkozó kérvényeket. A bot ezek alapján próbál olyan levelet írni, ami a kérvényezőt a legjobb esélyekkel ruházza fel.

A britek lelkesek, az amerikaiak még nem hisznek benne

A bot szerdán indult, és már dolgozik is. Browder kapcsolatba lépett a hajléktalanokat segítő brit szervezetekkel, így híre tudott menni a szoftvernek. Az utcára kerülő fiatalokat segítő Centrepoint szerint a 130 ezer hajléktalan fiatalnak csupán tíz százaléka kért bármilyen segítséget a helyi önkormányzattól.

Könnyű elküldeni a fiatalokat, mert nem tudják, hogy mi jár nekik. Akiket elküldtek már, azokhoz fontos, hogy eljusson a segítő app

– mondta Gaia Marcus, a Centrepoint egyik aktivistája.

A bot jelen állapotában csak az angol jogot ismeri, de Browder dolgozik azon, hogy a New York-i és San Francisco-i hajléktalanok is használhassák a szolgáltatást. Azt a fejlesztő is látja, hogy a robot okosabbá tétele nem lesz egyszerű.

Shelly Nortz, a New York-i Coalition for the Homeless segítő szervezet munkatársa még pesszimistább. Szerinte a robot segíthet is, de megvan az esélye, hogy ront a kérvényezők helyzetén.

Ezek az ügyek jóval bonyolultabbak, mint egy parkolási bírság

– mondta Nortz a Washington Postnak.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá 1 hozzászólás

  1. Automatizált jogi tanácsadás csetbot segítségével | eGov Hírlevél 2017.04.02

    […] 2017. március 6. Lásd még: DoNotPay. The World’s First Robot Lawyer ROSS Intelligence Hajléktalanoknak segít a legmenőbb robotjogász; FinTechRadar; 2016. augusztus […]

Vélemény, hozzászólás?