Az új biztosítási megoldások hosszabbá is tehetik az életünket, de ha nem vigyázunk, akkor sötét jövőt is hozhatnak magukkal.

Metromile
A biztosító ügyfélkapuja is az okostelefon lesz
(fotó: Metromile)

A PricewaterhouseCoopers 2016 márciusi jelentése (PDF) szerint több olyan technológia is van, amely átformálhatja a biztosítási piacot. Az önvezető autók, a viselhető (wearable) eszközök, a dolgok internetének kütyüi, valamint a használaton alapuló modellek lehetővé teszik a biztosítóknak, hogy teljesen újszerű termékeket dolgozzanak ki.

A jelentés arra is kitér, hogy a technológia jelentősen lecsökkentette a biztosítási piacra való belépés küszöbét, csapatostul indulhatnak insurtech startupok. Ha a beáramló kockázati tőkét nézzük, az insurtechnek nincs miért szégyenkeznie, nem marad le a fintech mögött.

A PwC adatai szerint 2010-ben és 2011-ben még csak évi 200 millió dollár körüli összeget fektettek az insurtechbe. 2015-re azonban ez a szám 1,4 milliárd dollárra nőtt. A kockázatvállalási kedv is növekedőben van, az összeg durván egynegyedét korai fázisban lévő startupok kapták. A régen a piacon lévő biztosítókat az is nyugtalaníthatja, hogy tapasztalt szakemberek kezdenek átpártolni a startupokhoz.

Hat tényező, ami megváltoztatja a biztosítási piacot

Személyre szabott, használat alapú megközelítés

Az amerikai Metromile az ügyfél és nem a kockázat felől közelíti meg a gépjármű biztosítást. A biztosítási összeg egy alacsony alapdíjból és vezetett mérföldenként pár centes használati díjból áll. A cég appja vezetési tippeket is ad, van benne navigáció, és még azt is megjegyzi, hol parkolták le a kocsit. A technológiai megoldás logikus folytatása, hogy a sofőr vezetési szokásait is belekalkulálják a díjba, így a notórius gyorshajtók többet fognak fizetni, a szabályosan közlekedők pedig kevesebbet.

Ez a kütyü kerül be az autóba, ha a Metromile-lal szerződik az ember
Ez a kütyü kerül be az autóba, ha a Metromile-lal szerződik az ember
(fotó: Metromile)

Az egészségbiztosításnál a Sureify lépett hasonló útra. Ugyan nem szerelnek egy fekete dobozt az emberbe, viszont hordozható kütyükkel felszerelik a biztosítottakat. Semmi különlegesre nem kell gondolni, olyan Fitbit fitnesz karkötőről van szó, amit az emberek amúgy is megvesznek edzéshez.

Több kapcsolat az ügyfelekkel

A PwC tanulmány szerint az ügyfél fizeti a biztosítási díjat, és szól, ha baj van, akkor a modellnek vége. A befektetésekben a robottanácsadók a hét 168 órájában tudnak adatokat szolgáltatni, ez az igény el fog terjedni.

Új partnerségek

A Bina Mobile és az AXA is a fejlődő országokba próbál a helyi mobilszolgáltók és telekomcégek segítségével betörni. Rövid távú, a mobilról menedzselhető biztosításokat terveznek, amelyeket akár pár hónapra is meg lehet kötni. Más cégek a vállalatokat célozzák meg, hogy a dolgozóknak nyújthassanak új típusú biztosításokat.

Új adatforrások

A régi szereplők abból fakadó előnye, hogy az évek során sok adatot gyűjtöttek az ügyfeleikről, elolvadni látszik a valósidejű adatgyűjtés miatt. A dolgok internete (IoT), a mobileszközök és az olcsó szenzorok gyorsan felzárkóztathatják a startupokat. Igaz, ehhez az kell, hogy az ügyfelek beleegyezzenek abba, hogy az eszközeik minden lépésüket rögzítik.

Az Airphrame és az Airware olyan helyekről gyűjtenek drónokkal adatokat, amelyek nehezen voltak megközelíthetők. A szenzorok mellett kamerát is hordoznak az eszközök, amelynek a képét tovább elemzik.

Több olyan orvosi fejlesztés létezik – például a hordozható EEG-t ígérő Neurosky – amelynek lesz jövője a biztosítási iparban is.

Új megközelítések a veszteség előrejelzésben

Az adatok és a szenzorok lehetővé teszik, hogy a biztosítók pontosabban becsüljék meg a bekövetkező veszteségeket. Adatok segítségével ki lehet szűrni a veszélyesen vezető ügyfeleket, a meghibásodás előtt álló berendezéseket, vagy a közelgő egészségügyi problémákat. A biztosítás akár kármegelőzéssé is alakulhat ezek hatására.

A dél-afrikai Discovery genomvizsgálatot fog ajánlani a klienseinek, hogy a rák kialakulására való hajlamot még az előtt ismerjék, hogy a kór megjelenne. Az ötlet egyszerre tűnik remeknek és idézi fel a GATTACA című filmet, amelyben a genetikai felépítés határozta meg az emberek előtti lehetőségeket. A biztosító abban bízik, hogy az ügyféllel közös munka során megelőzhetik a súlyos egészségügyi problémák kialakulását.

Egyszerűen felépíthető bonyolult rendszerek

A számítási felhőnek köszönhetően nem kell drága alaprendszereket vásárolni. A startupok úgy növekedhetnek, hogy egyszerűen nagyobb kapacitásra fizetnek elő.

A biztosítók nagy része érzi a kihívást

A PwC felmérése szerint a biztosítók 23 százaléka nem foglalkozik a fintech cégekkel. A cégek többsége azonban vásárol szolgáltatásokat, partnerségre lép fintech cégekkel, felvásárol startupokat vagy cégen belül próbál felnevelni fintech startupokat. Illetve van négy százalék, ami más választ adott, és további négy százalék, aki nem tudja a “hogyan viszonyulnak a fintechekhez” kérdésre a választ.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?