Még a mesterséges intelligenciával meghajtott csetrobot is okosabb, ha a nehéz kérdéseket egy ember válaszolja meg. Már cég is van arra, hogy ilyen embereket építsen az appokba. Ember a gépben, okos Terminátor.

(fotó: Craig Sunter / Flickr CC-BY)
A kaliforniai Y Combinator kockázati tőkebefektető céget több ok miatt lehet ismerni. Egyrészt ők üzemeltetik a Hacker News nevű közösségi híroldalt, ami a nevével ellentétben nem kiberbiztonsággal, hanem startupos hírekkel foglalkozik. Még fontosabb, hogy közel ezer startupba fektettek be, köztük a Dropboxba, az Airbnb-be vagy a videojátékok streamelésével foglalkozó, őrülten népszerű Twitch.tv-be. A cég nem szívbajos, olyan induló cégnek is adtak már pénzt, aminek az üzleti modelljét a legjobb indulattal is szürkeimportként lehet leírni.
A Y Combinator által támogatott legújabb startup, a Scale is olyan funkciót kínál, amit nehéz elsőre pontosan megítélni. A cég olyan alkalmazásprogramozási interfészt (API) fejlesztett ki, amit egyszerűen be lehet építeni más szolgáltatásokba, behúzva ezzel a Scale által kínált funkcionalitást: az emberi munkaerőt – írja a TechCrunch. Az API-k az internet építőkövei, a legtöbb internetes szolgáltatás rendelkezik ilyesmivel. Az időjárási adatokkal boltoló forecast.io például olyan adatkapcsolatot nyújt, amiről naponta párszázszor lekérhetünk előrejelzést, hőmérsékleti infókat, vagy épp azt, hogy fog-e esni. A Scale API viszont abban különleges, hogy nem egy másik számítógépet köt össze a kódot beépítő rendszerével, hanem munkát végző embereket.

(fotó: Wikimedia Commons)
Nincs interjú, nincs válogatás
A Scale tulajdonképpen a munka kiszervezését könnyíti meg úgy, hogy a személyzeti kérdések kezelését teljesen eltünteti. Nem kell szabadúszókat keresni a megfelelő munkaközvetítő oldalakon, nem kell feladatot definiálni az Amazon hasonló feladatra szánt Mechanical Turk nevű rendszerében.
A cég azt ígéri, hogy alaposan megszűrt, jól dolgozó emberek között osztja szét a beérkezett munkákat. Az embereket ezután lehet egy közösségi oldal felhasználói által sértőnek jelölt képek moderálására, vagy telefonálgatásra és találkozók leszervezésére használni.
Inkább lassan és jól dolgozzanak, mint rohanva
A Scale órabérben fizet a rendszerbe regisztráló munkásoknak. Nem az egy-egy feladatra megítélt pénzekből kell összeszedniük a napi betevőt. A Techcrunch cikke szerint ebben a modellben kétszer-háromszor többet kereshetnek, mintha a Mechanical Turkön vadásznának gyorsan megcsinálható, egyszerű munkákra.
A gépi tanulás és a mesterséges intelligencia még nem elég jó most, ezért amikor válaszolsz egy csevegőrobotnak, gyakran nem tudja feldolgozni, hogy mit akarsz. Ezért olyan vacakok a Facebook Messenger botjai
– mondta Lucy Guo, a Scale egyik alapítója a Techcrunchnak.

(fotó: Peyri Herrera / Flickr CC-BY)
Az egy kódsorra lévő emberi munkaerő olyan helyeken is feltűnhet, amiről az ember azt gondolná, hogy mesterséges intelligencia végzi a munkát. A bonyolultabb funkciókra képes csevegőrobotok – mint a Facebook M nevű, csak Amerikában elérhető szolgáltatása – például részben emberi tudásra épülnek. A Magic nevű, SMS-ben elérhető szolgáltatás pedig nem is tagadja, hogy emberi operátorokat foglalkoztat. Cserébe a pizzarendeléstől a virágküldésig bármit el tudnak intézni.
Szólj hozzá