Ma már alapvetés, hogy a personal brandingünk rendkívül értékes. Sorozatunk második részében arról írunk, miként őrizzük meg ezt külföldön.

Fotó: Pixabay.com CC0
Fotó: Pixabay.com CC0

Mindenkinek az egyik legértékesebb termék az erős személyes márka – ha rendelkezik ezzel.

Ma már teljesen elfogadott az üzleti világ megállapítása, miszerint a tárgyaló partnerek nem csupán terméket, szolgáltatást árulnak. Napjainkban világszerte mind többen fordítanak időt, pénzt, fáradtságot a personal brandingre, hiszen köztudottan ez az üzleti élet egyik legtöbb hozammal kecsegtető befektetése. A jól felépített márka egyik lényeges jellemzője, hogy folyamatos odafigyelést, gondoskodást igényel. Sajnálatos tény, hogy egy-egy aprónak tűnő hibával komoly sebet ejthetünk a legvonzóbb personal branden is. Ez gyakran megtörténik a külföldi partnerekkel történő tárgyalások során is.

Meglepő, de tény, hogy a nemzetközi színtéren elszenvedett komoly üzleti veszteségek mögött gyakorta csupán „akklimatizációs hiba” van. Az itthon jó működő személyes márka komoly problémaforrássá válhat, ha külföldön nem igazodunk a helyi értékrendekhez.

Japánban például nem hallgatják elismerő, ránk csodálkozó nagy szemekkel, ha folyamatosan az egyéni sikereinkkel büszkélkedünk. „A sorból kiálló szöget be kell verni” uralkodó elv alapján többet kell hangsúlyozni a csoportunkban, a csapatunkban elért eredményeket.

Egyiptomban nem kedvelik, ha egy üzletember túl sokat beszél a vallásról, a politikáról, a hölgyekről.

Spanyolországban segíti a jó kapcsolat kialakítását, ha – kellő időzítéssel és stílussal – érdeklődünk partnerünk személyéről, családjáról

Indiában nem kelt jó benyomást, ha véleményünket megkérdőjelezhetetlen tényként, tömören „kinyilatkoztatjuk.” Sokkal inkább elvárt a „nem sietős, nyitott, beszéljük meg” típusú tárgyalás.

Szingapúrban nem kedvelik az üzleti tárgyalást megelőző laza csevegést, míg Dél-Koreában ez „kötelező gyakorlat.”

Hongkongban kifejezetten sértő, ha valaki előbb kezdi el az étkezést, mint a vendéglátó.

Oroszországban nem illik addig inni az ünnepi vacsoránál, amíg az első pohárköszöntő nem hangzik el.

Ausztráliában márkánkat nem építi, hanem inkább kikezdi, ha túl sok címet, rangot sorolunk fel önmagunkról.

Ausztriában egy titulusokkal, cafrangokkal igen gazdagon ellátott névjegy nagyon fontos ahhoz, hogy „valakik legyünk”…

Mindebből jól látható, hogy közel sem elegendő a tárgyalópartnerünkből, valamint az üzleti megbeszélés témájából alaposan felkészülni. Fontos, de önmagában kevés, ha a találkozón tudatosan használjuk a személyes márkánkat indirekt, de kedvező módon bemutató üzeneteket.

Sokszor mindennél többet mond el rólunk az a viselkedés, amellyel igazodunk a külföldi partnerünk hazájának kultúrájához, szokásaihoz.

A hétköznapi közlekedés mind többeknél már elképzelhetetlen GPS nélkül. Nem kevésbé segíti a  sikeres eligazodásunkat a külföldiekkel történő közös munka során, ha a találkozóink előtt alaposan felkészülünk partnerünk hazájának szokásaiból is. Ez jelentősen óvja és építi a személyes márkánkat, ráadásul – nem utolsó sorban – alapos segítséget nyújt az eredményes üzleti munkánkhoz!

Dr. Serényi János / Értéktrend Consulting

Süle-Szigeti Attila / Start Traks Coaching


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?