Bruce Coombes, az ausztrál QuickFee vezetője készített egy listát a sikeres fintech startupot jellemző tulajdonságokról. A jogi és könyvelői számlakezelő szolgáltatás vezetője elmondja, hogyan indítanak ők startupot, és mivel övé az egyik legsikeresebb ausztrál fintech cég, érdemes figyelni.
Nagy a konkurencia, minden egyes nap újabb fintech cég bújik elő a földből. Meg is éri vállalkozni, mert a Statista globális kutató portál jóslata szerint 2018-ra a világszerte fintech cégekbe fektetett vagyon eléri a 7,5 milliárd dollárt, ami hatalmas növekedés a 2013-as 3 milliárdhoz képest. Azonban így, hogy ennyi új cég kerül elő hirtelen, és ilyen sok pénz ömlik a termékeikbe, van bármi biztos módja annak, hogy előre megjósoljuk, melyik lesz sikeres és melyik nem?
Teljes pontossággal valószínűleg sose fogjuk tudni megmondani, de az alább felsorolt 5 jellemző jó iránymutató lehet a potenciális sikerre nézve.
1. A legfontosabb, hogy feltedd a kérdést: a startupod egy valós, kurrens problémára kínál megoldást?
A legnépszerűbb, nagy érdeklődésre számot tartó, izgalmas termékek általában azok, amelyek egy kézzelfogható problémára találtak választ. Vegyünk például egy bérlőt, aki azzal küszködik, hogy pénzt csikarjon ki a lakótársaitól a lakbérre. Az Easyshare automatikuson megosztja a költségeket a felhasználók közt, akik mind egyéni fizetési módot állíthatnak be. Remek! Rendszerezni kellene a személyes kiadásadat, de túl fárasztó már a puszta gondolat is? A Pocketbook csatlakozik a bankodhoz és kategorizálja az átutalásaidat. Ez ám a megkönnyebbülés! Egy kisebb céget üzemeltetsz és nem kapsz hitelt a bankoktól? A FundX kiértékeli a hitelképességed a sok-sok papírmunka nélkül, és akár 24 órán belül pénzhez juthatsz. Probléma megoldva!
2. Kellemes felhasználói élményt kínálsz
Ahogy a digitális világ egyre inkább átsző mindent, a fizikai dolgokkal szemben való tolerancia egyre csökken. Manapság, ha valami nem mobil technológián alapszik, vagyis nem érhető el pont onnan és pont akkor, amikor a felhasználónak éppen szüksége van rá (pl. nem lehet a buszmegállóban vagy a fodrásznál használni), akkor az már túl nehézkes lehet a fogyasztóknak. Emiatt van, hogy a Paypal pontosan ott van, ahol a fogyasztóknak szüksége van rá – bármilyen felületen, ahol épp vásárolnak – és a Bruce QuickFee Online Secure Payment portálja is a felhasználók igényei szerint lett pozícionálva a könyvelési és jogi számláik gyors ügyintézésére. Ha minimális erőfeszítést igényel a használat, az maximális felhasználói befogadáshoz vezet, ugyanis kár tagadni, egyre lustábbak vagyunk.
3. Nem bonyolítod túl
A legsikeresebb fintech cégek közül néhány valójában nem talált ki semmi újat, csak egyszerűbb és jobban használható megoldást kínálnak valamire, mint a jelenlegiek. Például a taxitársaságok és az Uber is embereket vesz fel és A-ból B-be fuvarozza őket. Akkor vajon miért kapta fel a fejét az egész taxis iparág az Uber térnyerésére? Egészen egyszerűen jobban és egyszerűbben csinálják, az applikációt könnyű használni, a rendszer működése kikényszeríti, hogy a sofőrök megbízhatóbbak, udvariasabbak legyenek. Az autók akkor és ott jelennek meg varázsütésre, ahol csak kell. A kellemesebb felhasználói élmény megtapasztalása után az emberek már nem igazán akarnak visszatérni a régi módszerekhez.

(fotó: GraphicSoft)
4. Technológián alapszik, sőt, jól működő technológián
A „financial technology” szókapcsolat ugye le sem írható a „technológia” szó nélkül. De komolyra fordítva a szót, a fintech cégek kemény konkurenciával néznek szembe a hagyományos pénzügyi szolgáltatók képében. Az EU-ban a legnagyobb és legszigorúbban szabályozott pénzügyi entitások vannak jelen, hegyomlásnyi rendelkezésre álló ügyféladattal a birtokukban. Azonban ezek az intézetek gyakran híján vannak a kifinomult technológiáknak, hogy segítségükkel igazán nagy hasznot húzzanak a sok rendelkezésre álló adatból, és például a hitelbírálatokat felgyorsítsák, anélkül, hogy az ügyfél közreműködésére lenne szükség. Példának okáért a MoneyMe fogyasztói hitelező cég egy online hitelképesség-vizsgáló rendszert használ, ami social media és egyéb online kapcsolódási pontok segítségével egy mobil eszközről igényelve is képes dönteni a hitelképességről és ajánlatokat adni az ügyfélnek.
5. Mindig állj talpra, és legyen nagyon vastag a bőröd
Az út a csúcsra nagyon rázós és valószínűleg jópár kudarcélményben is részed lesz. Ha viszont a fentebb felsorolt sikertippekre figyelsz, akkor már jó úton haladsz afelé, hogy komoly dolgokat érj el a fintech szektorban. Sok szerencsét az utadon!
Köszönjük FinTechBusiness.
Szólj hozzá