Hogyan lehet az ügyfél igényeit és kényelmét a központba állítani, átláthatóvá tenni számára az ügyintézést, és kihasználni a digitális fejlődés nyújtotta lehetőségeket? Ügyfélközpontúan.

A biztosítások, vagyis az insurtech és a brexit volt a legnagyobb fintech konferencia témája nemrég Madridban. A biztosítások világa bonyolult, de éppen ezért nagy lehetőségeket rejt, és még a végén az is megtörténhet, hogy megkedveljük a letargikus biztosítócégeket. 

London (forrás: GraphicStock)
London (forrás: GraphicStock)

A madridi MoneyConra 62 országból több, mint 1800 résztvevő jött el. Két téma emelkedett ki a sok prezentációból és beszélgetésből, az egyik az insurtech és a benne rejlő lehetőségek, a másik a brexit hatásait boncolgatta.

Ha nem jól alakul, a fintech cégek gyorsan lépni fognak a Brexit miatt

Utóbbi nem véletlenül kényes kérdés, London a világ egyik, ha nem a startup fővárosa volt, a City pénzügyi központjához kapcsolódva pedig különösen jó terep a fintech vállalkozások számára. Abban viszont mindenki egyetértett, hogy a brexit hanyatláshoz fog vezetni, a pénzügyi szabályozások leválása az EU-ról, az utazási költségek növekedése, és sok egyéb tényező mutatja, hogy hanyatlani fog a londoni startup pezsgés.

Legtöbben Frankfurtot vagy Dublint említették, ráadásul a startupok kicsik, gyorsan költöznek, a folyamat sokkal gyorsabb lehet, mint a nagyobb multinacionális vállalatok esetében. Elina Räsänen a Holvi marketing- és kommunikációs vezetője szerint jelenleg két dolog biztos a brexittel kapcsolatban: az egyik, hogy nem tudjuk, pontosan hogyan is működik majd az EU és Nagy-Britannia kapcsolata, a másik biztos pont, hogy bárhogyan legyen, a határokon átnyúló pénzügyi vállalkozások számára a brit központ veszít majd a vonzerejéből. A többség kivár, hátha a a brexit tárgyalások után végül is szinte semmi nem változik majd a pénzügyi szabályozásokban, de Daniel Döderlein, az AUKA alapítója szerint London mindenképpen veszíteni fog vonzerejéből, és sokan költöznek majd, mivel egy a tökéletes pénzügyi és technológiai környezet megszűnik, amikor a brit piac lokálissá válik, vagyis a Citynek az EU tagság és egységes piac adott globális súlyt. És akkor még nem beszéltünk például a skótokról, hiszen Edinburgh szintén a legnagyobb startup központok között van, és Londonhoz képest itt még inkább hatványozott lehet az elvándorlás. Döderlein nem csak Londonnal foglalkozott, úgy vélte, hogy mindez az EU számára is káros lesz, hiszen költözni lehet, de nem lehet több évtized alatt sem egy pont ugyanolyan technológia fejlettségű, földrajzi és geopolitikai fekvésű várost felépíteni-fejleszteni, mint London.

A szürke biztosítási piacon sok insurtech vállalkozás elfér

Christian Wiens, a GetSafe biztosítások megkötésével folgalkozó app ügyvezető igazgatója szerint az insurtechben nagy lehetőségek vannak, mert a pénzintézetek, de elsősorban a biztosítók működése nagyon fárasztó és kiábrándító az ügyfelek számára, akik belefáradtak abba, hogy a hagyományos cégek nem haladnak a korral, nem használják a technika nyújtotta lehetőségeket, és a működésük amúgy sem átlátható. A fintech cégek a digitális működés legújabb vívmányaival felforgatták ezt a letargikus piacot, és most már a hagyományos cégek is azzal foglalkoznak, ami a közeljövő legfontosabb kérdése lesz:

hogyan lehet az ügyfél igényeit és kényelmét a központba állítani, átláthatóvá tenni számára az ügyintézést, és kihasználni a digitális fejlődés nyújtotta lehetőségeket. Egyszóval a jövőben lehet, hogy még szeretni is fogjuk a bankokat és a biztosítókat.

Ma már több mint 500 insurtech startup működik, a legfontosabb terület az egészségbiztosítás és a gépkocsival kapcsolatos biztosítások. Ezek a vállalkozások tavaly több, mint 4,5 milliárd dollárnyi befektetést vonzottak be. Wiens szerint ez reális lesz a jövőben is, vagyis ezen a területen nem nő ki a földből egy új Google vagy Facebook méretű óriás, hanem több kisebb szereplő fog személyre szabott szolgáltatásokat nyújtani a piacon. Megszűnések és kockázatok azért vannak és lesznek, a GetSafe CEO-ja szerint már most is túl sok insurtech cég működik a piacon a kereslethez képest. A verseny mindenesetre jót tett az ügyfeleknek, mert a hagyományos biztosító cégek és pénzintézetek is felébredtek, és maguk is fejleszteni kezdtek, vagy éppen felvásárolják a céljaiknak megfelelő sikeres fintech vállalkozásokat. Jól is teszi, aki megváltoztatja a szemléletét, mert Wiens szerint már négy éven belül végzetes lemaradásba kerülhet az, aki nem veszi figyelembe a fiatal, új ügyfelek, vagyis a digitális generáció igényeit.

Nem sokáig lesz LOL
Nem sokáig lesz LOL
(fotó: mlkshk.com)

 


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?