Ha eddig nem lett volna gyanús, hogy a mesterséges intelligencia az év húzószava, akkor itt az újabb bizonyíték. Az IntelligentX brit sörfőzde MI által főzött söröket dobott piacra.
A csapat és a programjuk négy recepttel indít: egy klasszikus brit golden ale-lel, egy grépfrútos bitterrel, egy komlós American Pale Ale (APA) sörrel és egy füstölt, fekete sörrel. Ez utóbbi egy forrás szerint a britek felfoghatatlan ízű Marminte nevű élesztős ételére is épül. Mindegyik olyan alap ötlet – kivéve a Marmite, ha tényleg került bele -, amelyből több kézműves sörfőzde rendelkezik saját verzióval. Sőt, közel lehetetlennek tűnik olyan főzdét találni, amelyiknek komlós APA söre nincs.
Az IntelligentX azt ígéri, hogy gépi tanulással fogja javítani a recepteket. A rendszer a fogyasztói visszajelzéseket dolgozza fel. A sört megkóstolók már a kocsmában, a cég Facebook Messengeren elérhető csevegőrobotjával beszélve jelezhetik hogyan ízlett a sör, milyet szeretnének legközelebb. A válaszok nem szövegesek – pedig akkor még egy izgalmas természetes nyelv feldolgozási feladatot is lehetne beleépíteni a termékbe -, hanem egytől tízig adható pontok.
Az MI arról szól, hogy vásárlók ugyanabban a szobában vannak, mint a főzőmester
– mondta Hew Leith, a cég társalapítója a Wired magazinnak.
A IntelligentX nagyjából egy éve kísérletezik a mostani söreivel, azok a tizenegyedik verziónál járnak. Az egyes verziókat amellett, hogy természetesen lefőzik és megitatják emberekkel, receptként is kiadják, hogy a házifőzők kísérletezhessenek velük. A gyakorlat nem új, a kiváló BrewDog főzde olyan receptkönyvet adott ki idén februárban, hogy azzal évekig el lehet játszani.
Főzzön hozzá, Watson!
A receptek MI-vel történő finomítgatásával az IBM is tett egy próbát. A Watson nevű nagy szöveges, képes, videós adatbázisok elsajátítására képes kognitív rendszeréből építettek egy olyan verziót, amely meglepő, de a számítógép logikája szerint finom új ételeket talál ki. Sőt, a kezdeti sikerre való tekintettel, már egy streetfood autóba is beépítették. Szerencsére ez a szolgáltatás most is elérhető, Chef Watson szívesen nyújt segítséget a vendégek lenyűgözésében. (Ha van kéznél egy Ínyesmesterük, akkor azért ne a böngészőt nyissák ki, hanem azt.)
Az IBM és az IntelligentX által készített rendszerek között van egy komoly eltérés. Watson séf – egy remek reklám – arra jó, hogy az emberek kreativitását birizgálja azzal, hogy egy-egy untig ismert receptnél felveti, hogy „igazán nem rontaná el egy kis paradicsom és édeskömény”. A robotsörfőző viszont mintha a főzőmestert cserélné le egy fókuszcsoportos kutatásra. Így pedig már vacakul hangzik.
Menő.