A közösségi finanszírozós oldalakon azok a termékek vannak biztonságban, amelyeket nem könnyű lemásolni.

Néhány hónapja végigjárta a sajtót annak a feltalálónak a panasza, aki kidolgozta a szelfibottal egybeépített iPhone tokot, de lenyúlták az ötletét. Még javában zajlott a gyártás beindításához szükséges Kickstarter kampány, amikor megjelentek a kínai boltokban a fotók alapján tökéletesen lemásolt tokok.
Akkor többnyire mindenki elintézte annyival a hírt, hogy a kínai gyártásnak megvannak az árnyoldalai. A CNBC azonban egy kicsit részletesebben foglalkozott a témával, és megtalálták azt az amerikai vállalkozót, aki nagyot kaszál mások ötletein.
A 24 éves, a CNBC riportjában csak Jack néven emlegetett vállalkozó olyan termékeket keres, amelyeket gyorsan megrendelhet Kínából. Az első ilyen egy ejtőernyőkhöz használt szövetből készült felfújható szék volt. Az eredetileg KAISR-nek hívott jószág 4,1 millió dollárt gyűjtött az Indiegogón. Jack arra jött rá, hogy ez az ötlet nem egyedi, évekkel korábban bemutattak már egy holland tévéműsorban egy hasonló találmányt. A felismerést pedig tett követte: kínai gyártókat keresett és legyártatta a saját másolatait a KAISR-ből. 35 ezer dollár befektetésével 100 ezret keresett.
350 ezret hozott a matatókocka
Ezzel a tapasztalattal már kevesebbet gondolkodott, amikor a Fidget Cube nevű matatókocka feltűnt a közösségi finanszírozási oldalon. Jack az Alibabán kezdett klónt keresni, és karácsonyra már Amerikában árulta a Stress Cube-ra átkeresztelt találmányt. Az üzlet elindítása ötezer dollárba került, aminek a nagyobbik felét az első ezer kockából álló árukészlet megrendelését tette ki. A kockákat 3,6 dollárért vették és 20 dollárért adták tovább.

Az első adag áru egy hét alatt kelt el. A legjobb napon 800 darab Stress Cube-ot adott el a csapat. A megnőtt forgalomhoz külső szállítási partner, raktár, emberek kellettek. És egy Skype-on lebeszélt rendelés egy újabb, 15 ezer darabos szállításról, amiért előre kellett utalni 70 ezer dollárt egy sendzseni gyárnak. Két hónap alatt tisztán 350 ezer dollárt kerestek a Fidget Cube lemásolásából és piacra dobásából.
Szabadalommal nagyot lehet ütni
A Jack és a hozzá hasonló vállalkozók által űzött üzleti modell nem ártatlan, de nem is elkerülhető. A KAISR azóta leállt, bár előtte hosszan pereskedett a szabadalmat birtokló FatBoy nevű céggel. A FatBoy azóta a többi klóngyártót fogta perbe.
A Fidget Cube kitalálója még vár arra, hogy megkapja a szabadalmi védettséget az ötlete. De nem fél a klóngyártóktól, úgy érzi, hogy az ő terméke jobb, mint a másolatok.
A közösségi finanszírozásnak ez az egyik árnyoldala: mindenki látja, milyen felhajtás keletkezik egy termék körül, és látják az eladási számokat is. Azt tanácsoljuk a feltalálóknak, hogy a legjobb terméket állítsák elő.
Jack naponta figyeli, hogy szabadalmaztatták-e már az általa árult koppintások valamelyikének az eredetijét.
Nem kell feltétlenül Stress Cube-ot árulnom. Olyan terméket akarok árulni, amire az emberek vágynak
– mondta a CNBC-nek. Majd hozzátette, hogy a következő öt évben tíz termékre számít.
Szólj hozzá