Fényes kis képernyőkre görnyedt zombi helyett az ember lassan visszaváltozhat emelt fővel járó, büszke főemlőssé, hála a hangvezérelt interfészeknek, az új technika viszont csomó kérdést tartogat.

echo-dot-2937627_1280
Fotó: Pixabay.com CC0

Ma még viszonylag kevés cég tenyerelt bele úgy digitális asszisztensek lehetőségeibe, mint a Domino online pizzériái: aki akart, rendelhetett tőlük pizzát Twitteren, Messengeren, Slacken, sms-ben, okostévén, okoskarórán és okosautón, mostantól viszont, mióta integrálták az Alexa és a Google Home szolgáltatásait, élőszóban is. Amerikában ezzel kb. 20 millió további háztartást fedtek le, de még mindig az úttörők közé tartoznak, hangos rendeléssel eddig csak pár élelmiszer-nagyker, kozmetikai áruház és bank próbálkozott arrafelé.

Senki nem tudja, melyik hangvezérelt eszköz lesz a nyerő

Az óvatosság fő oka, hogy az új terepen még senki nem tudja, pontosan mit várjon és mik a szabályok. 2017 volt az év, amikor a hangvezérelt személyi asszisztensek jópofa futurista kuriózumból megszokott eszközzé váltak, és ha így haladnak, alapvető változásokat idézhetnek elő, nagyjából ahogy a keresőmotorok faragták a maguk képére az internetet a háló hőskorában. A karácsonyi szezonban becslések szerint 12 millió virtuális asszisztenst adtak el, szóval az új felületet a reklámipar se hagyhatja sokáig figyelmen kívül – csak azt kell kitalálnia, hogyan.

A hangos marketing idegesítő

Úgy tűnik, abban megvan a közmegegyezés, hogy a hangos push-marketingnél idegesítőbb dolog kevés lehet: az Amazon a direkt reklámok elhelyezését meg is tiltotta az Alexához fejlesztő külsősöknek. Ennek aligha örülhettek az olyan cégeknél, mint a VoiceLabs, ahol a világ első hangos reklámrendszerét tervezték összerakni a virtuális asszistensekhez. Az ilyen törekvések most alighanem tesznek egy lépést hátrafelé, és a még mindig feltáratlan hatalmas területekre mennek tovább, mint a felhasználói szokások kutatása és az adatgyűjtés, hogy a tuti reklámeszköz feltalálásával a kibányászott rengeteg adatot rögtön bele is nyomják.

A hangos interfész különös, láthatatlan természete miatt csak élőben próbálható ki, eddig egy marketinges, ha kíváncsi volt a konkurenciára, elment a versenytárs honlapjára és pillanatok alatt, szó szerint képben lehetett. Ha viszont kíváncsi az Alexába, Cortanába vagy társaiba applikált felhasználói élményre, végig kell mennie a beszélgetésen – hogy a fejlesztőknek is bőven van még min működniük, mutatja, hogy a felmérések szerint az átlag Amazon Echo user naponta többször használja a cuccot, de többnyire csak ugyanazzal a 3-4 szimpla paranccsal.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?