Gyerekeknek hirdetett, adott el appon belüli dolgokat és mutatott felnőtt tartalmat huszonkét amerikai gyerekvédő szervezet szerint a keresőóriás.

Gyerekeknek hirdetett, adott el appon belüli dolgokat és mutatott felnőtt tartalmat huszonkét amerikai gyerekvédő szervezet szerint a keresőóriás.

(Fotó: Matt Montagne / CC-BY)

A mobilos játékok legjobb évei mögöttünk vannak. Remek mobiljátékokat ma is lehet találni, olyanokat is, amik őrületesen sikeresek, sőt még olyat is, ami hihetetlen pénzeket termel a kiadójának. Viszont az ingyenesen játszható, mikrotranzakciókra és mindenféle megvehető extrára alapuló modell nagyrészt átvette az uralmat. A régi, egyszerűbb módszer, hogy az ember kicsit több pénzért vesz egy játékot és ez az egyetlen hozzá fűződő költsége, nagyrészt eltűnt. Ugyanúgy, ahogy az ismeretlen fejlesztőktől feltűnő új slágerjáték is ritka jelenség ma. A 2048 volt talán az utolsó ilyen, de az eleve egy lopott ötletre épülő – az eredeti a jóval ügyesebb Threes nevű app volt – történet.

Azt pedig, hogy a játékok elsődleges piaca a telefonnal játszó gyerekek sötétebbé teszi a képet. Ezért lépett akcióba 22 amerikai fogyasztóvédelmi és egészségvédelmi civil szervezet az FTC-hez, az amerikai fogyasztóvédelmi csúcsszervhez fordulva. Azt szeretnék, hogy az FTC kivizsgálja, hogyan reklámozza a Google a gyerekeknek az appokat.

A Google üzemeltet egy családi szekciót a Play Store-on belül, amelyben az igazán kiskorú gyermekeknek szánt appok kapnak helyet. A csoportok szerint azonban ezek közül az ajánlott appok közül több sérti meg a gyermekek magánélethez való jogát, tesz elérhetővé nem gyermekeknek szánt tartalmat, vagy egyszerűen a Google saját vállalását sértik meg, amely szerint a cég kiskorúaknak nem teszi lehetővé a játékon belüli vásárlást és a reklámok megjelenítését.

A Google gyermekvédelmi programja 2015 óta működik, és olyan irányelveket tartalmaz, amelyek a fenti viselkedések mindegyikét tiltják. Cserébe az appok bekerülhetnek a családi programok kategóriába, ahol korkategóriánként lehet válogatni.

A mostani panasz illeszkedik abba a nagyobb trendbe, hogy a platformszolgáltatók – azaz a Google, Facebook, Amazon – ellen egyre gyakoribbak a panaszok amiatt, hogy nem tudnak rendet tartani a platformjukon. A Facebook adatvesztési és adatszolgáltatási botrányokkal küzd, a Google a gyermekvédelmi gondok mellett moderációs problémákkal is meg kell birkózniuk például a YouTube-on. Ami az Amazont illeti, a Marketplace nevű szolgáltatása független árusok csatatere a Verge legújabb nyomozása szerint. Izgalmas évnek nézünk elébe.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?