A Hawaiian légitársaság által támogatott kártya nem lenne érdekes hír, de a cég hozott egy izgalmas döntést az elkészítésekor.

A jó megfigyelők észrevehetik, hogy a Hawaiian gépe Las Vegasban landol épp (Fotó: Tomás del Corro // CC-BY-SA)

Greenwashingnak hívják azt a jelenséget, amikor egy cég valami nagyon környezetbarátnak tűnő akcióval próbálja elterelni a figyelmet arról, hogy egyéb folyamataik, tevékenységeik környezetszennyezők. Például, ha egy szénbánya bevezeti a fém szívószálakat és bambusz evőeszközöket a menzán, attól még szénbánya marad.

A Hawaiian Airlines és az Barclays bank amerikai leányvállalata közösen jelentette be, hogy a CPI Card Grouppal közösen új kártyákat adnak ki. A Second Wave nevű hitelkártya-család egyrészt érintés nélküli fizetésre lesz képes. Ez nem annyira nagy hír, már lassan egy doboz kefirrel is lehet érintés nélkül fizetni. Másrészt viszont az óceánból felé tartó folyókból összehalászott műanyag szemétből készül – írja a Finextra.

A Hawaiian Airlines alelnöke, Avi Mannis, a bejelentés kapcsán arról beszélt, hogy a Csendes-óceán közepén üzemelő légitársaságként komolyan veszik a műanyagszemét jelentette fenyegetést. A kártyával a régi elköteleződésüket akarják kifejezni, amelyet a tiszta óceánok és partvidék felé éreznek.

A terméknek – ami tipikus greenwashing – egy nagyon érdekes tulajdonsága van. Nem az óceánból közvetlenül kihalászott műanyagból készül, hanem az óceánba torkolló vizekről lehalászottból. Már a Boyan Slat nevű holland fiatalember által alapított The Ocean Cleanup nagy szemétgyűjtő eszközének első kudarca után is megszólaltak azok, akik szerint a nehéz mérnöki problémákkal terhes szemétgyűjtés helyett a világtengerekbe jutó műanyagszemét kiszűrése lenne a megoldás.

Az óceán egy határtalanul nagy terület, amely ráadásul komoly mérnöki kihívásokat is támaszt. Egyszerűbben fogalmazva: megrág, széttör és elpusztít bármely nem kellően rugalmas szemétgyűjtő megoldást. Ehhez képest a folyók szűrése egyszerű feladat. A Hawaiian és a Barclays kártyaprogramjának az az egyetlen fontos jellemzője, hogy ezt a gondolkodást erősíti.

Ehhez képest eltörpül, hogy a légitársaság hatékony repülőgépekbe fektet és próbálja ellentételezni a széndioxid kibocsátását. Még ha ezt amúgy meg is teszi.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?