Sokat lehet abból tanulni, ha készül nyilvános jelentés egy-egy nagyobb szoftveres incidensről. A brit TSB bank nagy szoftveres összeomlásáról pedig szerencsére készül ilyen.

A Slaughter&May ügyvédi iroda által összeállított jelentés nem dicséri meg a résztvevőket. A felelőst viszont a banki alaprendszert szállító Banco Sabadell vezetőségében találja meg – írja a Finextra. A TSB banki rendszereit – ideértve az ATM-eket is – letérdeltető üzemzavar amiatt következhetett be, hogy nem tesztelték a másodlagos adatközpontot. Ezt a Sabis, a Banco Sabadell IT-s vállalata javasolta. A teszt felének elhagyásával nem lépett fel szünet az ATM-szolgáltatásban az előkészítési fázisban. Emiatt viszont nem bukhattak ki azok a hibák, amelyek élesben megjelentek. A 2018-as incidens során a bank 1,9 millió ügyfele nem tudott hozzáférni a számlájához vagy az azon tárolt pénzhez.

A jelentés külön kiemeli a bank informatikai vezetőjének, Carlos Abarcának a felelősségét, aki nem tájékoztatta az összes problémáról az igazgatóságot a migráció megkezdése előtt. Mivel Abarca nyomás alatt volt, hogy az előre megszabott határidőre végbemenjen a migráció, ezért rosszul mérte fel, mennyire áll kész a TSB rendszere.

A TSB nem mindennel ért egyet a kiadott jelentésből. A bank szerint a két, elvben azonos specifikációnak megfelelő adatközpont közti eltérések okozták a problémát, illetve a kód minősége sem volt jó. Ezt pedig az egyre növekvő terhelés – magyarul az, hogy a kétségbe eső ügyfelek használni próbálták a bankot – romba döntötte.

Nem jó, nem katasztrofális

A TSB igazgatótanácsa rendelkezésére álló információk alapján döntöttek úgy, hogy a migráció megkezdődhet. Az információk nem sugallták, hogy az ügyfeleket így fogja érinteni a migráció

– áll a bank nyilatkozatában.

A banki nyilatkozat nagyrészt arra hegyeződik ki, hogy a TSB mindent megtett, ami hatalmában állt, hogy felmérje a szoftveres váltás kockázatát. A rendelkezésükre álló információk alapján azonban nem láthatták előre az összeomlást. Akinek erről a Csernobil című sorozat első része jut eszébe, az nem téved nagyot.

A TSB-nek már biztosan ki kellett fizetnie 370 millió fontot. A jelentés után azonban újabb büntetéseket kaphat a pénzintézetet. A Finextra szerint a bank száz fiókot zár be, 400 alkalmazottat küld el, amivel 100 millió fontot spórol meg idén büntetésekre.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?