Korábbi cikkünkben megírtuk, hogy a magyar Black Friday durván egy hétig tart. November 17-én pénteken kezdődik, és még egy nagy lendületet vesz november 24-én, mielőtt véget érne. Az eNET Internetkutató friss jelentéséből azonban az is kiderül, mire lehet számítani a következő két-három hétben.

Fotó: m01229 // CC-BY
Fotó: m01229 // CC-BY

Az egyhetes akciók mellett, lássunk számokat: az eNET online felmérése szerint az internetezők közül szinte mindenki hallott már a Black Friday-ről. Tavaly 2,1 millió felnőtt magyar internetező vásárolt valami akciósat, idén 3,3 milliónál is többen terveznek részt venni benne. A nagy többség csak online tervez vásárolgatni, csak tíz százalék van, aki kizárólag személyesen akar boltról boltra járni. Árnyalja a képet, hogy további ötven százalék élőben és a neten is akar vásárolgatni. Illetve az is, hogy négyből csak egy interetező készül tudatosan a leárazásokra.

A vásárlást tervezők átlagban 36 ezer forintot akarnak költeni. A potenciális vásárlók számával felszorozva így az jön ki, hogy 120 milliárd forint forgalmat generálhatna a feketepéntek, ha minden vásárlás megvalósulna. Összehasonlításként: 2016-ban a teljes hazai online kereskedelmi forgalom 427 milliárd forint volt. A két számot egymás mellé helyezve könnyű elképzelni, hogy a következő hétben nehéz éjszakái lesznek a fizetési rendszereket, webáruházat és vásárlási folyamatot tervező és üzemeltető szakembereknek. Sok múlik ilyenkor egy-egy UX döntésen is.

Egy tekintetben pesszimisták a megkérdezettek: a válaszadók 75 százaléka tartja biztosnak vagy valószínűnek, hogy tömeges késésekre lehet számítani a postán. De még ez sem veszi el a netes vásárlásba vetett hitet.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?