E-kereskedelmi körkép következik; összegyűjtöttük, melyek az online piac legfontosabb tendenciái és milyen változások határozhatják meg a következő éveket.

Komoly készlethiányok, chiphiány, lassú nemzetközi tengeri szállítmányozás veszélyezteti az idei Black Friday eseménysorozat zökkenőmentességét. Ráadásul a forint gyengélkedése sem segíti a kereskedőket abban, hogy jelentős leárazásokat biztosítsanak a vásárlóik számára. Ennek ellenére az Extreme Digital és az eMAG páros igyekszik minden megtenni annak érdekében, hogy az idei fekete péntek során jelentős leárazásokat biztosítson a vásárlói számára. A készlethalmozásnak köszönhetően jelentős árumennyiség kerül a dedikált Black Friday 2021-es készletek közé.

De hogyan lehetséges, hogy az e-kereskedelem továbbra is jelentős növekedést képes produkálni? Érdemes visszatekinteni az utóbbi évek eredményire. Éveken keresztül stabil növekedést láttunk az online kereskedelemben; a piac mintegy 15-20 százalékos sebességgel tudott bővülni, ami stabil fejlődést biztosított a webáruházaknak és a logisztikai szektornak egyaránt. A lineáris növekedésnek a koronavírus-járvány vetett véget, amikor az online piac jelentős lökést kapott a hagyományos kiskereskedelem kárára. Jelentős mennyiségű vásárlás költözött át az online térbe; amiért korábban szívesen mentünk el a plázákba, azokat a termékeket is szívesebben vásároltuk meg az otthonunk biztonságából.

Maguk a kereskedők is arra számítottak, hogy a pandémia viszonylagos lecsengése után visszaesik az online kereskedelem teljesítménye, ez azonban nem így történt. A GKI Digital és az Árukereső közös jelentése szerint 2021 első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát. Ráadásul a tavaly is rekord magas számokat hozó második negyedévben idén is további 21%-os forgalombővülés volt tapasztalható.

Noha az idei harmadik negyedévben kismértékben lassulni látszik a piac növekedése, egyelőre a prognózisok éves 20-22 százalékos növekedést látnak elő. Ennél azonban fontosabb kérdés, milyen trendek határozhatják meg a következő éveket, milyen gazdasági környezet vár a kereskedőkre.

A várakozások továbbra is pozitív irányúak, ami elsősorban a vásárlási gyakoriság növekedésével magyarázható. Érdemes látni, hogy a vásárlói bázis és az átlagos megrendelési érték változása nem képes jelentős mértékben hozzájárulni az e-kereskedelem összesített növekedéséhez, a vásárlási gyakoriság azonban nem rendelkezik növekedési plafonnal, ráadásul folyamatos és stabil bővülést mutat. A webáruházak és a logisztikai szereplők szolgáltatásfejlesztése nagymértékben hozzájárulhat ahhoz, hogy a vásárlók szívesebben döntsenek az online vásárlás mellett, így a piac a következő években is növekvő pályán maradjon.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?