Pixeles játékjószágokat használtak pénzük tisztára mosására a csalók. A játékot fejlesztő Valve le is buktatta őket.

Így néz ki egy lootbox, bár ez épp nem a Valve játékából van

Leállította a Valve digitális játékcég egyes játékbeli jószágok kereskedelmét. Ez ebben a formában egy gamer hír kellene legyen. De annyira bonyolult és érdekes világban élünk, hogy természetesen vannak fintech vonatkozásai az ügynek. Megkockáztatjuk, súlyosabbak, mint amilyen játékbeli következményekkel jár a döntés.

A Counter Strike: Global Offensive (CS:GO) játékot fejlesztő és a Steam digitális játékboltot üzemeltető Valve a játékipar egyik nagy szereplője. A játékbeli tárgyak kereskedelme miatt is millió dollárok mozognak a rendszerében, és nem ez az egyetlen trükkje a vállalatnak. Több sikeres, több millió dolláros összdíjazású esport tornák arénáit megtöltő játékot is tudhatnak házon belül.

A játékban talált, zsákbamacska logikával működő – a konténerben lehet ritka fegyver, gyakori fegyver, kozmetikai kiegészítők – konténereket kinyitó kulcsok kereskedelmének beszüntetése minden bizonnyal meg fog látszani a cég könyveiben. Nem nagyon, hiszen a Valve-tól a továbbiakban is lehet majd kulcsot vásárolni, de megszűnik a szabott árú termék belső csereeszközként működni. Minderre azért került sor, mert a Valve felfedezte, hogy nemzetközi csalóhálózatok is elkezdték pénzként használni a kulcsokat. A Valve közleménye szerint jelenleg a belső piactéren gazdát cserélő kulcs valamely elcsalt pénz átmosására szolgál. Emiatt döntöttek a kulcsok kereskedelmének megállításán.

2017-ben az amerikai Federal Trade Commission (FTC) már elítélt két youtubert, akik játékbeli fogadásokat hirdettek. A youtuberek bűne azonban nem a digitális jószágok pénzként való felhasználása volt. Azért találták őket bűnösnek, mert elfelejtették jelezni, hogy a reklámozott fogadási szolgáltatást ők üzemeltetik.

Legalább egy évtizede tudjuk, hogy a videojátékok belső piacai így vagy úgy összeköttetésbe kerülnek a külső világ piacával. Az okosabb játékcégek – a Valve is közöttük volt – közgazdászok segítségét is felkérték a belső piac kiismerésére. Most viszont odáig is eljutott az ügy, hogy már nem csak olyan csalásokat kell figyelni, hogy a játékosok egymást hackelik meg, hanem a valódi, pénzügyi csalásokat is szűrniük kell a játékipari szereplőknek.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?