Adott egy helyzet, amit a ma élő generációk tagjai közül szinte senki nem tapasztalt, és teljesen felforgatta a világ addig megszokott rendjét – nem kímélve a vállalati kultúrát sem.

Amellett, hogy csak remélni tudjuk: a helyzet hamarosan végleg lezárul, és a jövőben sem számíthatunk hasonlóra, csokorba szedtünk néhány fontos tanulságot, amelyet a COVID-19 kényszerűen megtanított az üzleti szféra szereplőivel.

A vezetőknek készen kell állniuk a hasonló helyzetekre

Kezeket fel, ki hallott már a “VUCA-világ” kifejezésről? Egyre többünknek ismerős ez az angol mozaikszó, melyet a változékony, bizonytalan, összetett és kétértelmű kifejezések alkotják. Akinek eddig sejtelme sem volt, hogyan nézhet ki egy ilyen világ, annak a járványhelyzet kéretlenül érzékletes példaként szolgált. Ezért kiemelten fontos a vállalatok számára a jövőbiztos vezetőképzés – kisebb-nagyobb krízishelyzetek bármikor újra előfordulhatnak, ezért a vezetőknek, ha nem is kész tervvel, de mindenképp kész eszköztárral kell rendelkezniük. Azok a vállalatok, ahol figyelmet fordítanak erre, sokkal jobb esélyekkel indulnak a biztos fennmaradásért, bármilyen nehézség álljon is az útjukba.

A Develor trénerei és szakemberei szerint ahhoz, hogy egy vállalat vezetősége valóban jövőbiztos attitűddel rendelkezzen, a VUCA-világ jelentését adó négy szó szöges ellentétét kell képviselnie: a jövőképet, a megértést, az egyértelműséget és az agilitást. Küldetésüknek tartják, hogy ezt az egészséges felkészültséget beépítsék az általános cégkultúrába – a közelmúltbeli események hatására pedig egyre több vállalat partnerük ebben.

Otthonunk, az iroda

Azok, akik korábban nem tapasztalták meg a home office alapú munkavégzést, jellemzően két csoportot alkottak: voltak, akik élből elutasították az ötletet, mert nem tartották elég hatékonynak, és voltak, akik kedves ábrándokat dédelgettek arról, milyen jó lenne, ha a munkát ingázás nélkül, az otthon kényelméből lehetne elvégezni. A COVID-időszak mindkét csoportnak megmutatta az otthoni munkavégzés kendőzetlen valóságát. Mindenki számára kiderült, hogy a távmunka valójában lehet pontosan ugyanolyan hatékony, mintha az irodából történne, de mindezt nem szabad magától értetődőnek venni. A munkavállalók iránti bizalom mellett a sikeres hibrid munkavégzés másik kulcsa a hatékony és tudatos szervezeti kommunikáció – új gyakorlatokat kell bevezetni, hogy a csapatmunka pontosan olyan sikeres lehessen, mintha videóhívás helyett egy asztal körül állva terveznének.

Türelem, empátia és reziliencia

Egy koronavírus járványhoz hasonló világméretű egészségügyi krízis mindenkit megvisel. A megértés, a türelem és az együttérzés ebben a helyzetben az eddigieknél is fontosabb vezetői képességekké váltak: bár képtelenség minden munkatárs helyzetébe egyszerre beleképzelnie magát egy csapat felelőségnek, fontos tudatosítania, hogy egy ilyen eseménysorozat mindenki számára kihívásokkal, nemritkán személyes tragédiákkal is jár. A munkavállalók pedig olyan vezetőket érdemelnek, akik értetlenség és a negatívumok kizárása helyett képes úgy kormányozzon biztosabb vizekre, hogy a nehéz csomagokat cipelő csapattagok se zuhanjanak le a “fedélzetről”. A reziliencia, a rugalmas ellenállási képesség pedig nem csak vezetők esetén kiemelten fontos készség a VUCA időkben, hanem valamennyi munkatársnak hasznos magát fejleszteni ezen a téren. A VUCA által leírt változások ugyanis nemhogy lassulnának az elmúlt évtizedekben, hanem érezhetően gyorsulnak.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?