Ma sem olcsó egy autó fenntartása, még akkor sem, ha szükség van rá a munkához. Száz évvel ezelőtt viszont valódi úri huncutság volt automobillal rendelkezni és versenyezni.

(Fotó: Fortepan / Pók László)

Rövid számolgatós vasárnapot tartunk, mert egy remek cikk került a kezünkben a Vezess.hu-n. Az anyag arról szól, hogy több mint száz éve rendeznek Magyarországon autóversenyeket, ami így is van. Érdemes rákeresni a múzeumi képtárakban és a Fortepanon a századeleji versenyek képeire.

Valójában semmi sem változott azóta. Ma Nyikita Mazepinnek nem jön rosszul, hogy édesapja, Dimitrij Mazepin az Uralchem vállalat többségi tulajdonosa és elnöke, és mint ilyen Oroszország száz leggazdagabb emberének egyike. A Királyi Magyar Auto Club (KMAC) versenyein is előfordultak, ha királyok nem is, de “hercegek, grófok, naplopók és burzsoák” nagy számban. Nem volt olcsó sem autót venni, sem autót fenntartani. (Galéria a régi Indexen.)

A Vezess több dokumentumot ismertet a szeptember elején bezárt Budapest-Konstantinápoly versenyt megörökítő múzeumi kiállításról. Ezek egyike egy nevezési lap, amelyen látható az is, hogy milyen autóval indult Vértes Vilmos István iparfelügyelő. A mérnök Renault gyártmányú kocsija négyhengeres, 2,1 litere motorral volt szerelve és az autó összesen 970 kilogrammot nyomott. A kocsi száz kilométeren átlagosan 10 liter üzemanyagot evett meg.

Még fontosabb, hogy a nevezési lapon szerepel az autó beszerzési ára: 12500 korona. És tudjuk azt, hogy a futamra 1912. júliusában került sor. Ebből pedig már tudunk számolni, hogy valójában mennyire volt drága a századelőn autózni.

Herceg Esterházy Antal ráteszi a Bugattit az ideális ívre (Fotó: Fortepan / Szávoszt-Vass Dániel)

Azt tudjuk, hogy havi 200 pengő fixszel még könnyen vicceltek az emberek, de a pengő egy másik pénznem, amit 1927-ben vezettek be. Mennyit ért valójában egy korona? Az OTPedia oldal koronáról szóló cikkében szerencsére vannak iránymutató információk. Például az, hogy

“a család heti bevásárlásához 1914 nyarán még elég volt 20 korona, 1916 közepén már 64 koronába került mindez(…)

Mivel 1912 még békeév, ugyanúgy, ahogy 1914 egy része is, ezért az egyszerűség kedvéért számolhatunk ugyanazzal a számmal. Ez alapján Vértes automobiljának árából egy átlagos család 12 évi evett volna. Egy nagyon visszafogott 15 ezer forintos heti költségvetéssel számolva ma 9,4 millióba kerülne az autó. Az OTPedia cikkében vannak összetevőkre lebontott listák is, ha valakit az érdekelne, hogy hány kiló burgonya vagy kávé jönne ki a kocsi árából.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?