Az e-kereskedelmi cég mindent bevetett, hogy ne kelljen észrevennie a hamis értékeléseket, de a Financial Times segített észrevenni a csalókat.

Hatalmas e-kereskedelmi csalást leplezett le az Amazon. A tettesek több, mint húszezer ötcsillagos termék- és eladói értékelést helyeztek el a rendszerben, mielőtt a Financial Times nyomozása lebuktatta őket.

Az Amazonnak nem apró problémával sikerült leszámolnia. A Financial Times nyomozása szerint a cég legaktívabb felhasználói írtak ingyen termékekért vagy pénzért cserébe ötcsillagos értékeléseket. Ezzel pedig azt a bizalmi tőkét kezdtek ki, amit a kereskedelmi óriás nagy erőkkel próbál óvni.

A legaktívabb értékelésíró, Justin Fryer négyóránként írt egy ötcsillagos értékelést a FT elemzése szerint. Az értékelt termékek nagy része találomra kiválasztott kínai termékekről szólt, olyasmikről, amelyeket Fryer később az eBayen el is adott.

Az Amazonnak szabályai vannak az ellen, hogy a felhasználók ingyenes termékekért cserébe írjanak értékeléseket. Ennek ellenére természetesen akad példa az ilyen hamis, de legalább is anyagilag motivált, visszajelzésekre az e-kereskedelmi oldalakon. A brit Amazon esetében a várhatónál is rosszabban alakultak a számok: az oldal top tíz felhasználójából kilenc elfogadott pénzt vagy ingyen terméket az értékelésért. Ahogy az ügyre fény derült a kilencből hét csúcs értékelő összes bejegyzését törölte az Amazon.

A cég nem csak a FT cikkéből értesült a problémáról. Legalább egfy felhasználó jelentette Fryert az Amazon felé. Neki a lap szerint meg is ígérték, hogy kivizsgálják az ügyet, majd semmi nem történt. Fryer azzal védekezik, hogy nem kapott pénzt az értékelésekért, az eBay-re pedig ne használt és kibontatlan termékeket tölt fel, amelyek extra példányok voltak, nem azok, amelyeket ki is próbált.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?