Az okosotthon berendezések lehetnek a lakásbiztosítással foglalkozó cégek legjobb adatforrásai. Ahhoz viszont, hogy ez bekövetkezzen, el kell adni valahogyan az embereknek a technológiát.

Az okosotthon berendezések lehetnek a lakásbiztosítással foglalkozó cégek legjobb adatforrásai. Ahhoz viszont, hogy ez bekövetkezzen, el kell adni valahogyan az embereknek a technológiát.

LG okoskütyü
Az LG okosberendezései kirándulni mentek a városba (digitális technika, 2016)
(fotó: LG)

Több közmű és energiacég dolgozik olyan új termékeken, amelyekkel máshogyan lehet felmérni a lakóházakban fellépő kockázatot. A biztosítók pedig felismerték, hogy a kockázatmenedzsment könnyebbségét hogyan lehet új biztosítási formákká alakítani. Egy nagy probléma azonban van az egésszel, meg kell győzni az embereket, akiket a rendelkezésre álló eszközök nem nyűgöztek le, hogy okos technológiákat szereljenek a lakásukba – írja Thomas McCourtie, a Verdict Financial biztosítótársaság elemzője a BankNXT-en.

A felhasználók nem ellenségei az okoskütyüknek. Az okostelefon és a tablet iszonyatosan gyorsan terjedt el – még ha az utóbbi forgalma mára vissza is esett. Az okosóra is erősen kezdett, ám az idén nyáron durva esésbe kezdett. A jövőheti Apple sajtóeseményre várt Watch 2 az egyik, ami megfordíthatja ezt a trendet. Ehhez viszont az kell, hogy az Apple meg tudja fogalmazni, mire is való az okosóra.

És akkor ez mire is jó? - nagyjából ez a piac reakciója az okosórára
És akkor ez mire is jó? – nagyjából ez a piac reakciója az okosórára
(fotó: Apple)

A PricewaterhouseCoopers felmérése az érdeklődés és a dolgok internetére vonatkozó ismeretek hiányát okolja amiatt, hogy az okosotthon eszközök nem terjedtek el.

A legtöbb vásárló mégsem vásárol okos otthoni eszközöket, bár nagy potenciál van bennük és egyszerűen együttműködnének a már megvett okoskütyüjeikkel

– írja az elemző.

A felmérés szerint a válaszadók 72 százaléka vonakodott a következő öt évben okosotthon kütyüt beszerezni, illetve nem hajlandó ilyesmiért pénzt adni.

Egyelőre úgy tűnik, hogy az emberek valójában nem nagyon akarják átszínezni az izzóikat
Egyelőre úgy tűnik, hogy az emberek valójában nem nagyon akarják átszínezni az izzóikat
(fotó: Guillermo Fernandes / Public Domain)

A felhasználók védelmére meg kell jegyezni, hogy az okoseszközök sajtója nem volt túl jó az utóbbi időben. A másolásvédett, csak a gyártó cég körtéivel működő világításvezérlő rendszerről és a házikedvencek etetését szerverhiba miatt elfelejtő ételadagolóról olvasva nehéz elhinni, hogy az okosotthon kiforrott, megbízható technológia, kompatibilis megoldásokkal.

Vannak tényleg okos eszközök!

A biztosítók számára azonban nem csak egy hálózatra kötött kamera vagy termosztát lehet érdekes. A British Gas Boiler IQ nevű eszköze például figyelmezteti a lakás tulajdonosát smsben, ha a vízmelegítő meghibásodott. A HomeServe LeakBot nevű szolgáltatása a bojlert is figyeli, de arról is szól, ha valahol szivárog a víz a házban. Egy ilyen meghibásodás korai észlelésével drága beázásokat lehet megállítani. Különösen úgy, hogy a szivárgásos meghibásodások a második leggyakoribb panasz az Association of British Insurers statisztikái szerint.

leakbot

McCourtie úgy gondolja, hogy az okostermékek fejlesztőivel kialakított partnerségek és az olcsóbb biztosítási díjak nem lesznek elegendőek ahhoz, hogy az otthonokba bekerüljenek az okoskütyük. A biztosítóknak meg kell tanítani az ügyfeleiknek, hogy milyen hasznot remélhetnek az okosotthontól.

Olcsóbban jobb lenne

A biztosítónak nem lesz egyszerű dolguk, mert az okos otthon iránti érdeklődés nem növekszik. A Deloitte Nagy-Britanniára vonatkozó felmérése szerint az okostévé az egyetlen olyan internet-of-things eszköz, amit számottevő mennyiségben vásárolnak – írja a Telegraph. Azt is azért, mert az okosfunkciók az olcsóbb típusokban is megjelentek, azaz már nem számít fizetős pluszfunkciónak az okosság.

Az okoskarkötő az egyik legnépszerűbb okoseszköt
Az okoskarkötő az egyik legnépszerűbb okoseszköz
(fotó: Xiaomi)

Ez a trend azonban egyelőre nem érte el az okos termosztátok és villanykörték világát. A vezeték nélküli hangszórók, amik bringázás és főzés közben is használhatók, illetve a fitneszkarkötők iránti érdeklődés nőtt még. A Deloitt válaszadóinak tíz százaléka rendelkezik ilyen eszközzel. Ezzel szemben netre kötött térfigyelőkamerát vagy termosztátot már csak a vásárlók három százaléka szerzett be, és a vásárlási kedv sem mondható izmosnak. A sor végén a technológusok kedvence, a beépített tablettel rendelkező okoshűtő és az okosautó kullog. Az utóbbi helyezésén az is ront, hogy alig van ilyen kocsi a piacon.

Az, hogy aprólékosan beállítsd hány fok legyen a házban, nem vonzó a többség számára. A megtakarítás pedig nem elég jelentős ahhoz, hogy okoseszközre váltsanak

– mondta Paul Lee a Deloitte technológia-, média- és telefóniakutatási vezetője.

Az okosotthonok elterjedéséhez az kell, hogy a technológia ára lemenjen, és az okosfunkciók alapértelmezetté váljanak. Ezt pedig nagyon nehéz sürgetni.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá 1 hozzászólás

  1. Okosotthon a lakásbiztosítás jövője - Kötök.hu 2016.08.31

    […] A teljes cikk itt olvasható: http://fintechradar.hu/penz/0830/biztositok-imadjak-az-okosotthont-de-nem-tudjak-hogyan-lehetne-elad… […]

Vélemény, hozzászólás?