A nagy cégeket a mozdulatlansággal szoktuk összekötni, de nem mindegyikre igaz ez. A Facebook rekordidő alatt épített fizetési megoldást a Messengerbe.

A nagy cégeket a mozdulatlansággal szoktuk összekötni, de nem mindegyikre igaz ez. A Facebook rekordidő alatt épített fizetési megoldást a Messengerbe. Ráadásul olyat, amellyel több bevételt generálhat, mint egy sima pénzküldési funkcióval.

facebook
Apró lépésekkel halad, és már most is sokat tud
(fotó: Christopher / Flickr CC-BY)

A Facebooktól már két éve is várták, hogy komoly lépéseket tesz a fizetési technológiák területén. A Bankinnovation 2014. októberében megírta, hogy ugyan a közösségi oldalnak még nincsenek a fintechhez kapcsolódó fejlesztései, de logikus lenne ebbe az irányba terjeszkednie.

A kérdés akkor a WhatsApp csevegőprogram megvásárlása miatt merült fel. A szoftver ugyan rendkívül népszerű, de reklámok megjelenítésével a cikk szerint nem lehet megkeresni azt a 19 milliárd dollárt, amit a WhatsAppért kifizetett a cég. Amellett, hogy nehéz feladat lenne reklámokkal monetizálni a WhatsAppot, a felhasználók elvándorlásával is járhatna egy ilyen lépés – érvelt a cikk. A BankInnovation szerint a megoldás a pénzküldési szolgáltatás bevezetése lenne, amely illeszkedik is a Facebook profiljába is, és a felhasználókat sem háborítaná fel.

A WhatsApp 19 milliárdos árát többen nem értették
A WhatsApp 19 milliárdos árát többen nem értették
(fotó: giphy)

A gyanút erősítette, hogy a Facebook ekkortájt happolta el a PayPaltől David Marcust. Az üzletember a PayPal mellett már egy másik mobilos fizetési cég megalapításában is részt vett, logikusnak tűnt, hogy a Facebooknak is erre a tudására van szüksége.

Az a benyomásom, hogy a Facebook egyelőre a piacot próbálja megérteni. El akarják dönteni, hogy jobban járnak egy saját fejlesztéssel vagy partnerségekkel

– mondta ekkor Mike Laven, a Currency Cloud vezetője.

Így tesztel a Facebook egy országnyi emberen

A sejtést a Facebook 2015. nyári bejelentése igazolta. Ekkor jelentették be, hogy az amerikai felhasználók már küldhetnek egymásnak pénzt a Messengeren keresztül. A funkció még egy korlátozással rendelkezett: csak betéti kártyával lehetett használni, az Amerikában elterjedt hitelkártyákkal a csalások számának alacsonyan tartása miatt nem.

Magyarra is lefordították a pénzküldési funkcióról szóló tudnivalókat
Magyarra is lefordították a pénzküldési funkcióról szóló tudnivalókat
(fotó: Facebook)

A rendszer érdekessége az volt, hogy az online pénzküldési megoldásokhoz képest lassúra sikerült. A Techtimes a bejelentésről tudósítva azt írta, hogy akár három napra is szükség lehet, míg a pénz megjelenik a bankszámlán. A másik sajátosság pedig az, hogy számlák között utaltak az emberek: a Facebook eltekintett attól, hogy saját számlát és fizetési megoldást építsen a Messengerbe.

A titkos összetevő

A Facebook Messenger végül mégsem a tárca funkcióval lett teljes, bár mindenki ezt várta a cégtől. Mark Zuckerberg már januárban arról beszélt, hogy

partnerségbe lépünk bárkivel, aki fizetéssel foglalkozik… Látjuk, hogy az Apple mit csinál az Apple Pay-jel, és nagyon menő iránynak tartjuk. Sok kényelmetlenséget megoldanak, ami a fizetéshez kapcsolódik

– mondta a Facebook vezetője egy befektetőknek tartott konferenciahíváson. A beszélgetésen arról is beszélt, hogy nem az utalásokra kivetett jutalékból akar pénzt csinálni a cég, hanem az e-kereskedelmi megoldások felfuttatásából. Így a Facebook nem egy új bevételi megoldást épít fel, hanem a reklámjait teszi vonzóbbá.

A Messenger Platform több, mint egy sima pénzküldési megoldás
A Messenger Platform több, mint egy sima pénzküldési megoldás
(fotó: Maurizio Pesce / CC-BY)

A kereskedelem mellett a Messenger befolyással lehet a bankolásra is. Több startup gondolja úgy, hogy az átutalás, egyenleglekérdezés, és számlák kifizetésének módja a Messengerbe telepített beszélgetőrobot lehet. A terület a legjobb indulattal is kiforratlan, de a MyKAI-hez hasonló cégek már próbálgatják, hogy mit lehet a Facebook platformjára építeni.

Ma a chatrobotokban látja mindenki a jövőt
(fotó: MyKai)

A felhasználók pedig jobban járnak, ha a közösségi oldalra építkező, de attól független szereplők állnak nyerésre. A MyKAI robotjával nem csak Messengeren lehet csevegni, hanem több divatos chatszoftverben elérhető. Ha ez lesz az alap, nem kényszerülünk bele egy-egy szolgáltatásba csak azért, hogy egyszerűen kezelhessük a banki ügyeinket.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?