Tucatszámra hagyta maga mögött az elhagyott kosarakat egy John Smith nevű felhasználó. Nyomozni kellett, hogy kiderüljön, ki rejtőzik a név mögött.

(Fotó: Dennis Sylvester Hurd)

A létező leghétköznapibb témák egyikéről írt remek cikket a Wall Street Journal: a vásárlás nélkül elhagyott kosarakról. Az e-kereskedelem nagy problémája, hogy egyes vásárlók hátrahagyják a kosarukat, amit összeraktak. Vagy azért, mert elmegy a kedvük, vagy közbejön valami a valódi életben és elfelejtik, ezer ok lehet. A webboltok rendszerint küldenek erről figyelmeztető levelet, hátha mégis el lehet adni az ügyfélnek az összeválogatott termékeket. Egy John Smith nevű vásárló azonban annyira sok kosarat hagyott el, hogy több cég is nyomozni kezdett utána.

John Smith több száz kosarat rakott össze mindenféle termékekkel. Babaholmi, kajak, Valentin-napi képkeret, kulcstartó, sok minden érdekelte. Nem létező email címeket használt, ami miatt az emlékeztető levelek visszapattantak. Ez problémát okozott a cégek levelezési szolgáltatóinál. Illetve a meg nem valósult rendelések összezavarták a webboltok analitikáját.

Az utóbbi természetesen az e-kereskedők problémája: az internetes adatgyűjtés és ezeknek az adatoknak a felhasználása vita tárgya lehet. Smith mindenesetre polgári engedetlenségi jelleggel nagyon összezavarta az általa látogatott boltok rendszereit.

A nyomozást végző kereskedők mindig a Google-nál kötöttek ki: John Smith Gmail-címeket használ, lakcímnek a Google főhadiszállást adta meg, telefonszámnak pedig a cég központi számát. A Google azonban tagadta, hogy bármi köze lenne az elhagyott kosarakhoz. Aztán a Wall Street Journal is rákérdezett a cégnél és a szóvivő kis nyomozás után azt mondta, hogy ezt bizony ők okozták.

John Smith egy olyan robot, amely azt ellenőrzi, hogy a webboltokban ugyanaz az ár szerepel, mint a Google Shopping felületén. A cég azt is megígérte, hogy transzparensebben kommunikálja, hogyan végez ellenőrzéseket.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?