Ha elég lenne annyit írni a Facebook Messengeren, hogy „hé bank, utald el a rezsit”, használnád a funkciót?

A felesleges kattintgatással töltött időt akarják minimalizálni a csetrobotokat fejlesztő cégek. Egyelőre azonban egyik robot sem tűnik eléggé emberszerűnek. Felül tudunk emelkedni ezen a problémán?

mykai
Úgyis mindent cseten beszélünk meg, miért ne bankolnánk ott
(fotó: Kasisto)

Az üzengetés egyidős a hálózattal. És most nem a World Wide Webről beszélünk, ami megjelenik a böngészőben, és alig negyedszázados. Nem, a nagy hálózatról van szó, az Internetről meg előtte az Arpanetről, amit a hatvanas évek végén építettek fel amerikai számítástechnikusok. A tudósok gyorsan rájöttek, hogy a hálózat nagy vonzereje a többi ember. Még a hetvenes években megszületett az e-mail és a chat is.

Hogy miért ássuk elő ezt a régi sztorit? Mert ma is pont ugyanez történik. Egy dolog változott, míg régen a csetablak másik felén egy ember ült, ma viszont lehet, hogy egy robottal beszélgetünk.


Az ébresztő robot például egy kevésbé sikerült ötlet (de legalább direkt ilyen)

Csetes ügyfélszolgálatot most is kínál néhány bank. Az írásbeli segítség gyakran gyorsabb, egyértelműbb, ráadásul lehet benne a kérdésekre részletesebb választ nyújtó linkeket küldeni. A funkció viszont csak hivatali órákban működik, utána az emberek lezárják a számítógépüket, és hazamennek a családjukhoz. A mesterséges intelligencia viszont vállal éjszakai műszakot is.

Könnyű lebuktatni, hogy nem ember

Az esetek többségében a robotnak nem kell bonyolult műveleteket végezni. Ha a tranzakcióinkat látja, képes értelmezni, hogy az egyes utalások és vásárlások milyen céllal történtek, és még utalni is tud, akkor már egyszerűbbé teheti az életet. A MyKAI nevű, egyelőre csak Ázsiában és Amerikában működő bot pont ennyit tud. Meg lehet tőle kérdezni mennyit költöttünk csokira vagy benzinre az adott hónapban, utaltunk-e pénzt a könyvelőnek, és meg lehet kérni, hogy ha nem, akkor ugyan utalja már el most. A bothoz még saját app sem jár, Facebook Messengeren és Slacken lehet barátnak jelölni, illetve smst olvas.

Olyan dolgokat csinálunk, amit más módszerekkel nem lehetne ennyire gyorsan elvégezni

– foglalta össze a Wired kérdésére a MyKAI lényegét Dror Oren, a botot fejlesző cég alelnöke. A Wired szerint a robot akkor bukik le, amikor emberként próbáljuk kezelni. Míg a bankfiókban vagy a telefonos ügyfélszolgálaton két utalás között meg lehet kérdezni a másikat, hogy mit vár a pénteki Wales Belgium meccstől, a robot a kérdést sem érti.

A MyKAI-t fejlesztő Kasisto nevű cégnek megvan a tapasztalata az általánosabb intelligenciák fejlesztésében. Abból a cégből váltak ki, amely az Apple készülékeken futó Siri virtuális asszisztenst készíti. A cél egyelőre viszont az, hogy banki kérdésekben minél pontosabb válaszokat adjon a robot. Ez pedig a banknál lévő adatokon múlik: egy több tízezer forintos nagybevásárlásból a legjobb intelligencia is csak annyit fog látni, hogy bevásárlásra ment el, elemekre lebontani nem fogja tudni. Oren úgy érzi, hogy a MyKAI-val így is a versenytársak előtt vannak.

Abban egyedi a mi termékünk, hogy nagyon valódi beszélgetésre képes

– mondta a Technology Review-nak idén májusban. A bot okossága abban nyilvánul meg, hogy felismeri, ha az ügyfél eltér a témától. Nem próbál meg mindent ugyanannak a beszélgetésnek a részeként értelmezni, felismeri a közbeékelődött „jaj, csak eszembe jutott” típusú kérdéseket.

Szeretsz porszívózni?

Az már most látszik, hogy a verseny élesedik. A YCombinator kockázati tőkebefektető cég a Chatfuel nevű banki appban lát fantáziát. A dél-kelet-ázsiai DBS bank pedig saját csetes alkalmazást fejleszt. A Royal Bank of Scotland pedig a PIN-kód átállítást és az elveszett kártyák pótlását bízná gépi munkaerőre. Mindenki rájött arra, hogy a pénzügyek fontosak, de nem szeretünk velük foglalkozni. A többség a lelkét is eladná, ha elég lenne annyit mondani a számítógépnek, hogy fizesd be a rezsit, és ennél többet nem kellene törődni az üggyel. A Finovate Eshter Dyson amerikai üzletasszonyt idézi, aki már a kilencvenes években kijelölte az utat:

A bankolás olyan, mint a porszívózás. Létfontosságú, de mindenki megpróbálja csökkenteni a porszívózással töltött időt.

Nem lehet elhallgatni, hogy a kritikusok egyelőre nem olyan optimisták, mint Oren. Úgy gondolják, hogy egyelőre legalább annyi új problémát teremtenek a csetrobotok, mint amennyit megoldanak.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?