Jogi segítséget épp nem biztosít a legmenőbb ingyenes robotjogász, de ha három óránál többet késik a nyaralni vivő vagy onnan hazahozó repülő, akkor magunk is a kezünkbe vehetjük az ügyet.

Jogi segítséget épp nem biztosít a legmenőbb ingyenes robotjogász, de ha három óránál többet késik a nyaralni vivő vagy onnan hazahozó repülő, akkor magunk is a kezünkbe vehetjük az ügyet.

(Forrás: steve p2008 / Flickr CC-BY)
(Forrás: steve p2008 / Flickr CC-BY)
(fotó: steve p2008 / Flickr CC-BY)

Tavaly még nagy örömmel adtunk hírt az embereknek ingyen segítő Don Not Pay robotjogászról, de mára kicsit elhanyagolódott a projekt. A parkolójegy reklamálós része még pazarul működik, a késő repülők után járó kártérítést igénylő robot, illetve úgy általában a csevegős rész le van robbanva.

Attól viszont, hogy a segítséget nyújtó robot nem működik, a repülőgépek nem lettek pontosabbak. És mivel a legalább egy európai repülőteret érintő, EU-s légitársaság által üzemeltetett gépek késésének esetében kártérítés illeti meg az utazót, a nyaralási szezon elején összeszedtük mit fontos tudni.

Szerencsére az EU remek információs oldalt üzemeltet a légiutasok jogairól, amelyen minden apró részletet meg lehet nézni. A legygyakoribb késés esetében a követekezők vonatkoznak a utasra. Három órás késés esetén mindenképpen jár kártérítés, ha a járat nem rendkívüli körülmények miatt késett. A repülő elromlását a jogértelmezés nem szokta rendkívüli körülménynek tekinteni.

Minden attól függ, milyen messze megyünk

A kártérítés mértéke az út távolságától függ. 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülésnél 250 euró, 3500 kilométeresnél rövidebb táv esetén 400 euró, a több mint 3500 kilométeres repülések esetén pedig 600 euró. Ezek függetlenek attól, hogy az utas igénybe vette-e a légitársaságok felárért megváltható késési biztosítását.

Így, hogy a robot nem segít ingyen a kártérítés megigénylésében, két út áll a késve érkező utasok előtt. Az egyik, hogy megkeresik a légitársaságok honlapján ízlésesen eldugott formanyomtatványt. A Wizzair esetén a gyakori kérdések legaláján linkelik ezt az oldalt, amivel vigyázni kell, mert nagyjából negyed óránként újratölti magát. A másik pedig, hogy megbíznak egy céget (Pl. Késettagépem), amelyik a kártérítésből való részesedésért lezongorázza a folyamatot, akár perre is megy.

A döntést nem kell elsietni, az utazástól számított két évig meg lehet igényelni a kártérítést.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?