Jelentkezzen az a cég, ami tesztelte 40+-os és 50+-os felhasználókkal is az appját. Eltaláltak minden menüpontot? Észben kell tartani, hogy az öregség állapot, nem pedig tudási szint.

(Fotó: Frank Meffert / CC-BY)

Magyarázkodással kell kezdenünk: mélyen hiszünk abban, hogy a hazai fintech- és úgy általában tech szférán azzal lehet a legtöbbet segíteni, ha új nézőpontokat hozunk be. Az összes „nem szorosan fintech, de” fordulattal kezdődő írásunk mögött ez a logika. Ez is egy ilyen írás.

A nyugdíjasokkal csak a baj van, de nem úgy, ahogy ez a közbeszédben előfordul. Igen, van egy nehezen fenntartható nyugdíj rendszerünk, ami előbb-utóbb be fog dőlni. És igen, aki ma munkaképes korban van, szükségszerűen magának kell gondolkodnia arról, miből lesz pénze öregkorában. Kulcsszó: öngondoskodás.

De a nyugdíjasokkal és úgy általában az idősekkel nem ez a baj. Hanem az, hogy a technológiai ipar nem gondol velük. Tudtátok például, hogy a száraz bőr, az időskori gyengébb keringés hogyan viszonyul az érintőképernyő használathoz? Minél szárazabb a bőr, annál kevésbé reagál rá a kijelző. És annál nehezebb programokat indítani, menüpontokra rábökni, utasításokat kiadni. A kurzorgombok, sőt úgy általában a fizikai gombok pedig eltűntek a telefonokról.

A legegyszerűbb lesz, amit mindenki megtehet a fintech appjával az, hogy odaadja idős szüleinek használni. Ha mindent elérnek, ha az ikonok elég nagyok, a rendszer elég reszponzív, akkor rendben van. Ellenkező esetben időszerű elgondolkodni azon, hogy az akadálymentesítés nem csak azt jelenti, hogy a vak felhasználók számára – akik többnyire az iOS-es appot fogják használni – könnyebbé próbáljuk tenni az app használatát, hanem azt is, hogy az időseket sem zárjuk ki a szolgáltatásból.

És nem csak a rossz keringés okozhat ilyen felhasználói élményt. A kézremegéssel minden menü, minden ikon eltalálása komoly kihívássá válik. Lydia Nicholas újságíró egy öregedéssel kapcsolatos konferenciáról tudósítva írta, hogy ha az ember nagyon aktív, dolgozik, edz, tanul, érdeklődik a technológia iránt, akkor is egyre irritálóbbá válik a techológia.

A segítő funckiók egy része is csak irritáció. Azok az appok, amelyekben az operációs rendszer zoomolás vagy növelt kontraszt beállításai nem működnek, csak hátráltatják a felhasználót. A témában zajlik a beszélgetés. Nicholast meg lehet találni a Twitteren és a Doteveryone blogján. https://medium.com/doteveryone/https-medium-com-doteveryone-a-bold-starting-point-for-a-crucial-conversation-about-care-167445b269f5 A témában remek cikket publikált Jessica Fields is a Techcrunchon. Ha pedig egy mondatnyi tanulságra vágyik bárki, ami jól néz ki egy céges prezentáción, akkor az így hangzik: https://techcrunch.com/2019/05/05/we-are-leaving-older-adults-out-of-the-digital-world/

Az öregség nem egy tudásbeli helyzet, hanem fiziológiai állapot, amire usability válaszokat kell adni.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?