Az e-kereskedelem egyike azoknak a szektoroknak, amelyek hosszú évek óta dinamikus növekedésre képesek.

A hazai online piac növekedése évi 15-20 százalék közé tehető, ennek köszönhetően a környezet kifejezetten kedvező az új belépők számára is. Az alább cikkben arra vállalkoztunk, hogy összegyűjtjük egy webáruház indításához szükséges költségeket, illetve megvizsgáljuk, milyen költségekre kell számítani az indulást követően.

Elsőként vegyük számba a webáruház platform működtetéséhez szükséges költségeket. A tárhely, a domain és az SSL tanúsítvány éves költsége 10-25 ezer forint közé tehető, a platform elkészítése azonban ennél magasabb költségvonzattal bírhat. Persze fontos tudni, hogy számos megoldás közül választhatunk…

Látszólag költséghatékony megoldás a bérelhető webáruházak választása; a hazai szolgáltatók közül említést érdemes a Shoprenter és az Unas, de egyre többen döntenek nemzetközi megoldás mellett, mint például a Shopify. Ezek esetében havidíjfizetési kötelezettségünk van, ami jellemzően 5-10 ezer forinttól indul és termékszám függvényében növekszik. A nyíltforrású tartalomkezelő rendszerek használata egyszeri költséget jelentenek, ezek esetében a személyreszabás költségeit kell figyelembe vennünk. A piaci tapasztalatok alapján kimondható, hogy egy ilyen online bolt felépítése 100-300 forintba kerül. A legdrágább megoldás természetesen az egyedi fejlesztés, ritkán beszélhetünk félmillió alatti összegről. Ilyen megoldásra speciális igények esetén van szükség.

Nem feledkezhetünk meg a különböző szolgáltatói és tanácsadói díjakról sem. Azt is látni kell, hogy mindennemű pénzforgalom költséggel jár, egy webáruház esetében pedig meghatározók lehetnek a logisztikai és raktározási díjak is. Ezek tekintetében is rengeteg konstrukció áll rendelkezésre, így a döntést mindig a termékkör és a vásárlói igények határozzák meg.

Minden webáruház esetében meghatározók a marketingköltségek. Tulajdonképpen ezek határozzák meg, hogy a kereskedés nyereséges lehet-e, illetve a vállalkozás működőképes-e. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a marketingeszközök használata tudatos legyen. Ez elképzelhetetlen megfelelő analitika nélkül.

Érdemes sorra venni a különböző marketingeszközöket. Egy induló webáruház esetén jellemzően olyan forgalmi forrásokra van szükség, amelyek azonnali forgalommal kecsegtetnek. Hiába kínál nagyszerű lehetőséget a keresőoptimalizálás, ha az csak hónapokkal később képes nagyobb arányban szállítani a megrendeléseket. Sajnos egy induló online bolt esetében olyan megoldásokra van szükség, amelyek komoly költségoldallal rendelkeznek. A Google és a Facebook kattintásalapú hirdetései, az árösszehasonlító oldalak és a különböző display hirdetések esetében kiemelten fontos az úgynevezett költés-bevétel arány követése. Ezeknél a kampányoknál elengedhetetlenül szükséges az adatalapú döntések meghozatala.

Érdemes számba venni a különböző piacterek használatának lehetőségét is. Ezek esetében jellemzően kizárólag sikeres tranzakciók kell fizetni, így nagyszerű lehetőséget tartogatnak a kevésbé rutinos online kereskedők számára is; Magyarországon az eMAG rendszere tekinthető a legismertebbnek. Ez rendelkezik a legtöbb eladóval, illetve a webáruházak sorában is ők a piacvezetők.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?