Félünk-e a Google-től? Kiderül-e időben, hogyan kell PSD2-t csinálni? És mi az ügyfelek kiszolgálásának a kulcsa?

Banki kerekasztalunkra három olyan pénzintézetet hívtunk meg, akiknek már nem kellett bizonyítaniuk, hogy értik, hogyan működik a digitalizáció. De hogy mégse üljenek nyugodtan a székükben, közéjük ültettük Lévai Gábor fintech tanácsadót, a közönség eső sorából pedig az MNB-s Bartha Lajos is jelentkezett kérdésekkel is. A fotók nem hazudnak, olyan is volt, amikor mindenki nevetett.

(Fotó: Pál Anna Viktória / FTR)
(Fotó: Pál Anna Viktória / FTR)

Rögtön látszott, hogy a bankok és a fintechek viszonyának megítélésében nem lesz vita. Kovács Larissza, az MKB Digitális Ügyfélélmény Igazgatója rögtön az első kérdésre válaszul elmondta, hogy hiába nagy a bank, szüksége van fintech versenytársakra és partnerekre, mert ez végső soron az ügyfelek életét teszi könyebbé.

“Kialakult ma Magyarországon egy olyan pezsgés, amiben a bankok és a fintechek együtt tudnak dolgozni” – mondta Gáborjáni Szabó Ákos, a Gránit Bank informatikai területért felelős ügyvezető igazgatója. Azért az is elhangzott, hogy ugyan a fintech 90 százalékban lehetőség, tartalmaz tíz százalék veszélyt is. Ha az Amazon, a Google, a Facebook, vagy például a Mint megjelenik a hazai piacon, az a hazai bankokra és fintechekre is veszélyes lehet.

(Fotó: Pál Anna Viktória / FTR)
(Fotó: Pál Anna Viktória / FTR)

Lévai Gábor fintech tanácsadó szerint az ügyfélkezelés a fintech piac kulcsa. Azok a cégek lesznek sikeresek, akik az ügyfeleket ismerve, jól megcélozva olyan pénzügyi szolgáltatásokat tudnak nyújtani, amely élményt nyújt az ügyfeleknek. “Ma más élmény banki ügyfélnek lenni cégvezetőként és nyugdíjasként, pedig mindketten szívesen vennének például mozijegyet” – mondta Lévai.

Ötletből ezer van

Az igények felmérése nem is annyira egyszerű, mint elsőre gondolnánk. “Ötletből több ezer van. Azt nehéz kiválasztani, hogy mi fog beválni. Van olyan fejlesztés, amit évekkel ezelőtt leállítottunk, mostanra kezdték igényelni az ügyfelek. Az időzítés fontos igazán” – mondta Csákay Mátyás, a MagNet közösségi bank informatikai igazgatója.

A kerekasztalnak ezen a pontján újra visszajött az a gondolat, hogy az internetes óriások miatt visszaszorulhat a bankok szerepe. “A bankok közüzemi szolgáltatók lesznek? Én nem akarok olyannál dolgozni” – vallotta meg Csákay Mátyás. Gáborjáni azzal egészítette ki, hogy kihívásnak kell megélni a fenyegetést, fel kell pörgesse a bankokat annak a lehetősége, hogy a Google is a versenytársukká válhat. Még az ördög ügyvédjének szerepét gyakran magára vállaló Lévai is úgy láttam, hogy vannak olyan lokális problémák, amelyeket helyi szereplők fognak megoldani tíz-tizenöt év múlva is.

Lesz PSD2, de hogyan?

A legnagyobb elhangzó probléma azonban nem a globális szereplők várható megjelenése volt. A nap során többször elhangzott, hogy a 2018-ban bevezetendő PSD2 irányelvhez hiányzik a technikai szintre lebontott útmutató. Az MNB 2017 januárjára ígérte a dokumentumot, majd három hónapot csúsztatták, mostanra pedig már határidő sincsen. Egy tervezetet ugyan megkaptak véleményezésre a bankok, ám abban hibák, ügyfélérdekkel ellenkező ötletek és biztonsági kérdések is akadtak.

(Fotó: Pál Anna Viktória / FTR)
(Fotó: Pál Anna Viktória / FTR)

Az átállás pedig nem fog egyik napról a másikra menni. Lévai szerint egyes bankoknál 30 éves core rendszerek működnek, amelyeknek a cseréje és a továbbfejlesztése is többéves projektnek számítana. A hazai pénzintézeteknek azt kell megtanulnia most, hogy legközelebb ne hagyják ennyire elöregedni az informatikai rendszerüket.

És hogy mi a jövő? A kerekasztalban ülők a fintechekkel való együttműködést, a mobilos fejlesztéseket és a banki adatvagyon felhasználását említették.

A FinTechRadar Konferenciát bemutatja:

simple_logo2_kicsi


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá 1 hozzászólás

  1. A középkorban változott ekkorát utoljára a bankolás? | eGov Hírlevél 2017.03.12

    […] az 1400-as évek óta a kezükben tartották ezt a területet. Nehéz nem felidézni azt a FinTechRadar Konferencián elhangzott gondolatot azonban, hogy a fintechek ma már jobb appokat, kényelmesebb szolgáltatásokat tudnak nyújtani. […]

Vélemény, hozzászólás?