
Adnál-e kölcsön a Starbucksnak egy pár dollárt, kedves olvasó? Csak úgy barátilag, kamatmentes hitelre, szóval úgy, mintha meghívnád egy kávéra. Ha ezt a kérdést nem is tették fel még tömegeknek, de egy nagyon hasonló kérdésre adott válaszról van számadatunk.
J.P Koning, a remek Moneyness blog írója nézte át a közelmúltban a Starbucks negyedéves jelentését. Talált benne egy olyan sort, ami az amúgy is minden mérce szerint rendkívül sikeres céget még érdekesebbé teszi:
durván 1,6 milliárd dollárnyi pénz pihen a Starbucks ügyfelek előre feltölthető kártyáin és mobiltárcáiban.
Ez a pénz a cég hitelállományának hat százalékát teszi ki, kamatmentesen kapják az ügyfelektől, és a sorsa várhatóan az lesz, hogy az egyik Starbucksban kávét vesznek rajta. A cég hálát adhat azért, hogy a hitelállományának hat százalékát ennyire kedvező kondíciókkal kapta meg.
Nem csak a Starbucks ügyes ennyire. Koning utánanézett annak is, hogy a PayPal számlákon összesen 20 milliárd dollárnak megfelelő vagyon van. Viszont a PayPal köteles ezt az összeget egy külön számlán vagy államkötvényekben tárolni, így nem a kamatokból gazdagodik meg.
A két cég között egy különbsége van: a PayPal számláról ki lehet venni dollárban a bent tárolt összeget, ami miatt más szabályozás vonatkozik a cégre, mint a Starbucksra. És akkor azt még nem is számoltuk bele az egészbe, hogy évi durván tíz százalékát a hűségkártyákon tárolt összegnek soha nem költik el. Ez tiszta profit a cégnek, ami 2018-ban 155 millió dollárra rúgott. Koning ezek után még összehasonlítja más amerikai kereskedőházak kártyaprogramjaival a Starbucks megoldását. A bejegyzést érdemes végig elolvasni, ritka szórakoztató írás.
Szólj hozzá